خلاصه ماشینی:
"در این میدان اندیشمندان شیعی مذهب نیز که همه هستی خود را وامدار پیشوای خویش میدیدهاند و از سویی بنا به شواهد کتاب خدا و سخنان نبی مکرم اسلام حضرت محمدبن عبدالله(ص) هیچگونه تردیدی در ترجیح علی(ع) -این یگانه شهسوار عالم اسلام- نداشته، کوشیدهاند تا حدیث تفضیل سرور و امیر خود را به میزان استدلال و معیار برهان چونان سنجیده سازند که ابرهای ابهام و تردید را بزدایند و عقول سلیم و فطرتهای پاک را به تواضع وادارند.
شیخ مفید نیز در مقدمه این رساله با آزاداندیشی خاص خود بدون هیچ تعصبی به ذکر اقوال گروههای مختلف شیعه در این مسأله پرداخته و پس از ذکر این اقوال در هفت فصل به اثبات اندیشه و اعتقاد خود یعنی تفضیل و برتری علی(ع) بر همگان، پس از رسول خدا(ص) میپردازد.
گروه اندکی از ایشان نیز در این مسأله توقف نمودهاند و گویند: نمیدانیم که آیا علی(ع) از جهت سزاوار بودن به پاداش از پیامبران پیشین برتر است و یا برابر با ایشان میباشد و یا در مرتبهای پایینتر از ایشان قرار داشته است، ولی این را میدانیم که بیشک حضرت ختمیمرتبت محمدبن عبدالله(ص) از علی(ع) برتر است.
فصل دوم رساله: استدلال شیخ در این فصل از طریق این مطلب است که پیامبر(ص) احکام ولایت علی(ع) را با احکام ولایت خویش یکسان قرار داده و خشم و کینه ورزیدن با علی(ع) را خشم و کینه ورزیدن با خود و جنگ با علی(ع) را جنگ با خود قرار داده است و میان خودش و او در هیچ امری تفاوت قائل نشده و درباره بغض و دوستی با علی(ع) نیز به همینگونه حکم کرده است."