Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی رجعت پس از مرگ به استناد قرآن و احادیث: بازگشت به دنیا، امری عام نیست

نویسنده:

(3 صفحه - از 36 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : رجعت، قرآن، روایت، اثبات رجعت، اماته، قیامت، نطفه، موت، دیدگاه، سنتی

خلاصه ماشینی:

"پس‌ مطابق‌ این‌ رأی‌ خلاصه‌ منطق‌ قرآن‌ این‌ است‌ که‌ نطفه‌های‌ بشری‌، طبق‌ نظام‌ کنونی‌ طبیعت‌ از صلب‌ پدران‌ وارد رحم‌ می‌شوند و بدون‌ اینکه‌ از عالم‌ قبلی‌ (عالم‌ ذر) چیزی‌ به‌ خاطر داشته‌ باشند، بعد از دوران‌ بلوغ‌ با میزان‌ ایمان‌ و عمل‌ صالح‌ مورد امتحان‌ قرار گرفته‌ و از راهنمایی‌ کلاس‌ تربیتی‌ ادیان‌ بهره‌مند می‌شوند، تا اینکه‌ کلمه‌ حق‌ و فرمان‌ قطعی‌ دائر به‌ محکومیت‌ دوزخ‌ و یا دریافت‌ بهشت‌ درباره‌ آنان‌ صادر شود. صاحب‌ این‌ نظر، اولا کیفیت‌ رجعت‌ بر اساس‌ برخاستن‌ از گور را- که‌ مطابق‌ دیدگاه‌ اول‌ به‌صورت‌ اجمال‌ (و نه‌ دقیق‌) به‌ آن‌ پرداخته‌ شده‌- با منطق‌ قرآن‌ و عقل‌ سازگار ندانسته‌ و آن‌ را برداشتی‌ کاملا عامیانه‌ می‌داند که‌ با حدیث‌ اهل‌ بیت‌ نیز هرگز تأیید نشده‌ است‌. حتی‌ اذا فتحت‌ یأجوج‌ و مأجوج‌ و هم‌ من‌ کل‌ حدب‌ ینسلون‌ انبیاء 95 و 96» ترجمه‌: «هر قریه‌ای‌ که‌ ما اهل‌ آن‌ را هلاک‌ کرده‌ و می‌میرانیم‌، واجب‌ و لازم‌ است‌ اینکه‌ به‌ دنیا برنگردند تا موقع‌ بازشدن‌ سد یأجوج‌ و مأجوج‌ و پراکنده‌ شدن‌ آنان‌ در روی‌ زمین‌»، یعنی‌ تا موقع‌ انقراض‌ عالم‌ و قیام‌ قیامت‌، زیرا فتح‌ سر یأجوج‌ و مأجوج‌ به‌قرینه‌ آیه‌ بعد و به‌اتفاق‌ همه‌ مفسرین‌ از شیعه‌ و سنی‌ از نشانه‌های‌ قیامت‌ است‌. زیرا احتمال‌ دارد که‌ مراد از موت‌، غشوه‌ باشد و مقصود از بعث‌، به‌ هوش‌ آمدن‌ (و نیز احتمالات‌ دیگر) و ثانیا بر فرض‌ که‌ این‌ آیه‌ دلالت‌ بر رجعت‌ داشته‌ باشد، قضیه‌ای‌ است‌ که‌ مربوط‌ به‌ معجزه‌ آن‌ حضرت‌ بوده‌ است‌ که‌ برای‌ تثبیت‌ نبوت‌ موسی‌(ع‌)، انجام‌ شده‌ است‌."

صفحه:
از 36 تا 38