خلاصه ماشینی:
"همانطور که ملاحظه میشود محتوای این آیه با آیه محوری بحث، نزدیکی و همسانی زیادی دارد به طوری که اگر کسی بخواهد از این تطابق (با توجه به شأن نزول آیه 10 سوره احقاف) نتیجه بگیرد که منظور از دارنده علمالکتاب نیز عبدالله بن سلام است، نمیشود ایراد جدی بر وی گرفت، به شرطی که بتواند اثبات کند که منظور از الکتاب در مورد مذکور، مطالب مندرج در تورات و انجیل باشد و نه کتاب آفرینش و لوح محفوظ و یا قرآن کریم که حاوی حقایق هستی است.
ب- منظور از دارنده علمالکتاب، امام علی(ع) میباشد: بر اساس این دیدگاه منظور از کتاب در آیه مورد بحث، قرآن مجید و آنچه که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است، میباشد و نتیجتا دارنده علمالکتاب کسی است که به تمام علوم مربوط به کتاب الهی قرآن آگاهی داشته باشد و این فرد، کسی نیست جز امام علی ابن ابیطالب (ع).
این اشکال در صورتی وارد و بجا خواهد بود که آیه مورد نظر، با این بیان خواسته باشد تغییری در رویه منکران پیامبر(ص) و کافران ایجاد کند و از آنجایی که در شاهد اول شهادت و گواهی خدا را ملاک قرار داده که این گواهی قابل دسترس نمیباشد و تنها برای آرامش پیامبر(ص) باشد، ممکن است شاهد دوم نیز در راستای هدفی غیر از شهادت حقوقی و داوری بینابینی مدنظر باشد که شرح آن قبلا گذشت."