چکیده:
هدف از ارایه این مقاله گردآوری و جمع بندی جامع، دقیق، علمی و در عین حال مختصری از برنامه های پیش گیری از سوء مصرف مواد مخدر از ابتدا تاکنون است. اگر چه علم پیش گیری از سوء مصرف مواد تاریخچه ای بسیار کوتاه دارد، ولی به سبب اهمیت مساله از یک سو، و از سوی دیگر به علت مراحل تحولی مبتنی بر علم در حال تکامل پیش گیری، از حساسیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله مولفان سعی داشته اند تا روی کردهای پیش گیری را با توجه به سیر تاریخی توصیف کنند و همزمان به بحث در خصوص مزایا و معایب این رویکردها بپردازند. روی کردهای مطرح شده به ترتیب روی کرد آگاه سازی، پرورش عاطفی، جایگزین، نفوذ اجتماعی و رویکرد یکپارچه نفوذ اجتماعی افزایش توانایی است.
خلاصه ماشینی:
"این رویکرد برمبنای نظریهء عقلانی رفتار انسان (Rational theory of human behavior) پایهریزی شده است (Ellickson,Bell and Mc Gijan,1993) ؛ بدین معنا که سوء مصرف مواد ممکمن است به دلیل فقدان آگاهی کافی دربارهء پیامدهای مضر مصرف مواد باشد و چنین فرض میشود که اگر به افراد اطلاعات و آگاهی دقیقی در خصوص خطرات مصرف مواد داده شود،آنها احتمالا شیوههای منطقیتری در مواجهه با این مسئله اتخاذ خواهند کرد.
اثر اجماع کاذب به تبیین این مسئله کمک میکند که چرا نوجوانانی که معتقدند«سیگار کشیدن امری است که تقریبا هرکسی با آن درگیر است»،بیشتر احمتمال دارد که سیگار بکشند (Ross,Greene and House,1977) چنین فرض میشود که آگاه ساختن نوجوانان و جوانان با اطلاعات صحیح در خصوص میزان واقعی مصرف سیگار یا راهنمایی آنها برای کشف تحریفات ادراکی خودشان دربارهء هنجار یا نرم سیگار کشیدن،در پیشگیری از سیگار کشیدن یا مصرف دیگر مواد مؤثر خواهد بود.
3-5)آموزش مهارتهای مقابله هدف سومین مؤلفهء اساسی رویکرد نفوذ اجتماعی که در واقع ویژگی اصلی این رویکرد است،عبارت است از مجهز کردن نوجوانان و جوانان به مهارتهای لازم برای شناسایی و مقاومت در مقابل فشارهای اجتماعیای که منجر به مصرف مواد میشوند.
علیرغم اینکه تنوع چشمگیری در خصوص روشهای استفاده شده و میزان تأثیر آنها وجود دارد،ولی بهطور کلی این مطالعات نشان دادهاند که رویکرد نفوذ اجتماعی قادر است مصرف مواد را بعد از مداخلهء ابتدایی پیشگیری،در حدود 03 تا 05 درصد کاهش دهد."