چکیده:
ای 2000 و 2006 موجود بود،انتخاب شدند.برای تحلیل دادهها از روش همبستگی تقاطعی و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها:میزان کار کودک در سال 2000 یا مقدار شاخصی توسعهء اجتماعی در سال 2006 و نیز مقدار شاخص توسعهء اجتماعی در سال 2000 با میزان کار کودک در سال 2006 ارتباط منفی دارند،ولی تفاوت این دو همبستگی(به ترتیب،0/78-0/87)معنادار نیست. نتایج:کار کودک و توسعهء اجتماعی ارتباط متقابل دارند اما جهت رابطهء علیت میان آن دو همچنان نامعلوم است.
خلاصه ماشینی:
"سپس تحلیل کردیم که آیا تغییر(کاهش یا افزایش)در میزان کار کودک با تغییر(کاهش یا افزایش)در شاخص توسعهء اجتماعی آن کشور همراه بوده است یا خیر؟و جهت این تغییر چگونه است،مستقیم یا معکوس؟تغییر در کدام یک،تغییر در دیگری را بهتر تبیین میکند؟ بهطور کلی برای آزمون همبستگی شاخص توسعهء اجتماعی و میزان کار کودک در سالهای 0002 و 6002 نیز مدل زیر طراحی شد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4)یافتهها جدول شمارهء 2 شاخصهای توسعه اجتماعی که کشورهای مورد مطالعه،جدول شماره 3 تغییر کار کودک و جدول شماره 4 تغییرات شاخص توسعه اجتماعی در کشورهای مورد مطالعه را نشان میدهد.
جدول شمارهء 6 نیز نتیجهء آزمون همبستگی بین متغرهای میزان کار کودک در سال 6002 (CL2006) با 6 شاخص توسعهء اجتماعی در نظر گرفته شده در این پژوهش در سال 6002(میزان امید به زندگی در بدو تولد،میزان باسوادی بالای 51 سال،میزان جمیعت شهری که به آب آشامیدنی دسترسی دارند،به ضریب جینی،میزان کودکان کموزن زیر پنج سال،میزان جمعیت با درآمد کمتر از یک دولار در روز)را نشان میدهد.
از بین شاخصهای ششگانهء توسعهء اجتماعی که در این پژوهش از آنها استفاده کردیم، سه شاخص سن امید به زندگی،میزان جمیعت شهری که به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند و میزان جمیعت باسواد بالای 51 سال،با میزان کار کودک ارتباط منفی و معنادار داشته و دو شاخص میزان کودکان کم وزن زیر پنج سال و میزان جمیعت دارای درآمد کمتر از یک دلار در روز با میزان کار کودک ارتباط مثبت و معنادار دارند."