خلاصه ماشینی:
"تدوین در مستند ادامهی روند کار فیلمبردار و کارگردان سر صحنه است و از آنجا که شناخت صحیح فضای موضوع و معناسازی برای پلانهای پراکنده با چیدمان درست برای تدوینگر فیلم مستند دارای اهمیت بسیاری است،نمیتوان فیلم را همینطور دست یک تدوینگر داد و از او خواست که آن را تدوین کند؛در این حالت تدوینگر فقط میتواند یک کار تکنیکی انجام دهد،درحالیکه به نظر میآید فیلم مستند دوبار ساخته میشود،یک بار هنگام فیلمبرداری با همهی ایدههای اولیه و شناخت کارگردان از موضوع و مرحلهی دوم زمانی که تدوینگر وارد کار میشود.
از لحاظ اینکه در تدوین اگر تدوینگر خلاق باشد میتواند از ایدههای اولیهی کارگردان هنگام فیلمبرداری معناهای دوباره بسازد،در این قسمت مهمترین کار تدوینگر به کارگیری درست پلانها و سکانسهاست برای رسیدن به معناهایی که ابتدا موردنظر نبودهاند."