خلاصه ماشینی:
"استقبال از سینمای کمدی و برنامههای خندهآور تلویزیون در کنار فال قهوه و کتابهای شبهروانشناسانه، از روانشناسی جمعی میآید که مردم از سختیهای روزمره به ستوه آمدهاند و به دنبال مفری برای رهایی هستند و چون در واقعیت مفری نسبت به غیر واقعیاش متوسل میشوند؛پس آیا هنر و سینمای کمدی با این نیت به وجود آمده که باعث بیگانگی و (به تصویر صفحه مراجعه شود) گذر سیاسی کمدی و فکاهی ایران از مرحلهی ساده و ابتدایی به کمدی جدید،نشانهی گذر جامعه از مراحل رشد سیاسی و اجتماعی است گریز مردم شود؟پاسخ منفی است،خنده و شادمانی بخشی از حیات آدمی است.
سینمای کمدی ایران در این دهه رونق بیشتری یافت؛روز با شکوه که در آن علی رضا خمسه یکی از بهترین نقشهای خود را ارایه داد ایادی رژیم گذشته را به تمسخر میگرفت،آدم برفی که در هنگام اکران از استقبال خوبی برخوردار شد، مرد عوضی که با سنتشکنی و انتخاب مضمونی که در شرایط قبلی امکان طرح نداشت نقطهی عطفی از جهت فروش در گیشه بر جای گذاشت و عینک دودی که تا حدی اعتنای تماشاگران را به همراه داشت."