خلاصه ماشینی:
"سینمای کمدی ناب را اگر«ماکس لندر»، «فنی آرباکل»،«باستر کیتون»،«چارلی چاپلین»و«هارولد لوید»تعالی بخشیدند،با زوج«استن لورل و الیور هاردی»در انعکاس ضعفها و قابلیتهای انسان به چنان درجهیی از کمال رسید که به قول ری برادبری،نویسندهی گونهی ادبی افسانهیی-علمی:«اگر موجودات ماورای زمینی برای شناخت روحیات و خلقیات زمینیان نمونهیی را بخواهند ببرند،فیلمهای لورل و هاردی بهترین است و تقریبا آنارشی در وضعیت منطقی را برادران مارکس برای اولین بار به نمایش در آوردند».
«کاری گرانت»هم چهرهی برتر آن نوع کمدی بود که«هوشمند» گفته میشود و پس از زوج کاترین هپبورن و اسپنسر تریسی،با دو فیلم«گل سرخ قاهره»و «روزهای رادیو»ی وودی آلن تداوم یافت(او که پیش از آنی هال همیشه شخصیت قربانی را ایفا میکرد و قربانی ماند،از آن به بعد در فیلمهایی که طی اواخر سدهی قبل و نیمهی اول هزارهی جدید ساخته حضور و لا غیری دارد).
اگر طنازی کانری درونی بود،جانشین او راجر مور آن را بیرونی کرد و این چاشنی چنان به مذاق فیلمسازان سینمای به اصطلاح اکشن خوش آمد که در تمام فیلمهای اینگونه فعلا ترکتاز،طنز و کمیک ویژگی دو قطب ستیز شده است."