خلاصه ماشینی:
"حتی اصطلاح شبههبرانگیز«فراژانر» هم نمیتواند حدود و ثغور اطمینانبخشی برای گسترهها و موقعیتهای فی البداهه و آمیختگی شیوههای رایج با نوآوریهای غیر قابل پیشبینی سینمای کمدی تبیین نماید زیرا اولا توسعه و کارکرد ژانرها را اغلب نمیتوان به صورت طبقهبندیهای از هم جدا و بدون دخالت مناسبات اجتماعی و بدون در نظر گرفتن قراردادهای رفتاری و خصلتهای روانی انسانها مشخص کرد،دوم آنکه سینمای کمدی به لحاظ نظری میکوشد از طرفی همواره بر بنیانهای اندیشگی و ارزشهای تئوریزهشدهی گذشته(جنبههای اخلاقگرایانه و فضیلتخواهی نهفته در فلسفهی افلاطون و به ویژه شناختشناسی مبتنی بر واقعیتگرایی ارسطو)بر جا باقی بماند و از طرف دیگر به لحاظ واقعی سعی میکند با هرچه گستردهتر کردن طرحهای انسانی-اجتماعی قابل انتشار و استفاده از ساختارهای کمیک برآمده از همآمیزی رنج و عطوفت و ایجاد حال و هواهایی آکنده از نقیضه (Parody) و ابطال، خود را به مثابه بخش قابل توجه،اثرگذار و تعریفناپذیری در نظام صنعتی-هنری سینمایی جهان به اثبات برساند و سوم آنکه دامنههای ساختاری و متدهای رفتاری-بیانی سینمای کمدی،از سطوح مختلف شوخیهای کلامی تا خندهآفرینیهای پارودیک و از مراتب لودگی و بذله تا نمایش مضحکههای غریب وعجیب و گاه شنیع (Grotesque) و از فکاهیهای بصری و جوکهای خیابانی تا خوارشماری سنتهای بلاهتآور اجتماعی و پست انگاری قراردادها و قوانین و اعمال ناپسند انسانی،گسترهیی بیپایان دارد.
سینمای کمدی در مواجهه با چنین دریافتی،در ارتباط با واقعیتهای بیرونی، رفتاری متقابل از خود نشان میدهند؛از طرفی در جستوجوی هنرمندانهی گسترههای واقعی و کمیابی از زندگی و مناسبات فردی و اجتماعی است برای درک هرچه بهتر مفهوم آزادی به صورتی متکثر و چندگانه و از طرف دیگر سعی میکند مبتنی بر مکانیسمهای زیباشناختی خاص خود و سازوکارهای ارتباطیاش با مخاطب،بازی بیمرکز و پایانناپذیر و هر بارهی خود را به گونهیی دیگر آغاز کند."