خلاصه ماشینی:
"در فیلمنامههای اقتباسی اگر رمان و داستان گزینش شده خود دارای ساختاری باشد،طبعا فیلمنامهی اقتباسی دچار بحران در فرایند ساخت و ساز نمیشود.
حضور در روایت فیلم مجازی است و البته این حضور در تئاتر عینی و ملموس است و به همین دلیل است که اکثر نویسندگان وقتی رمان خود را در قالب سینما دیدهاند یا سالن را ترک کردهاند و یا با اعتراض تا آخر فیلم دوام آوردهاند.
اکنون در سینمای پس از انقلاب استعدادهای بالقوهیی در عرصهی فیلمنامه وجود دارد اما فیلمسازان معروف ترجیح میدهند که نویسندگی کنند!به همین دلیل فیلمنامهی آنان یا انسجام نداشته و یا اغتشاش در امر روایت دارد.
سینمای ایران به ویژه کارگردانان و حتی تهیهکنندهها،باید این ضرورت را درک کنند که پایه و اساس ساخت یک فیلم،فیلمنامه است چون تا فیلمنامهیی نباشد لاجرم فیلمی کلید نمیخورد؛اما سؤال اینجاست که کدام فیلمنامه؟ بسیاری فیلمنامههایی که مشکل کمتری دارند با دکوپاژ و استوری بورد دقیق آثار قابل توجهی تولید میشود."