خلاصه ماشینی:
"پیش از هر چیز مایلیم بدانیم آیا در ماه رمضان نمایشهای ویژهای اجرا میشده است یا نه؟ ضمن تورق تقویم رمضان، متوجه میشویم از دیرگاه، نمایشهای طرفهای در قاب آیینه رمضان متجلی بوده و هنرمندان مردمی به عشق و ایمان، در سخن سفتهاند و در ارائه گوشههایی از شیوههای نمایش در ایران، خبره و ماهرالنقش بودهاند.
با کمال تأسف در پیگیری تاریخنگاری نمایشی در ایران و یافتن اسناد و مدارک موثق در این مورد، بسیار هنگام، بطالت ذهنی و نوعی تنبلی عارض افرادی گشته است که فکر میکنند چنین نمایشهایی من عندی و وابسته به یک نفر بوده است.
اما مسئله گویی توسط مسئلهگویان خبیر که فیالبداهه به بدیههگویی مسائلی را درباره مباحث مذهبی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اصول و فروع دین مطرح میکردند، قدرت مسئلهگویان در طرح سوال و سپس شیوه جواب را عیان میکرد و مناظرهها و مکالمهها و دوگوییها و ظهور و بروز احساس را آشکار میساخت، معرکهگیری بهخصوص بعد از افطار تا دقایقی به صرف سحری مانده، در میدانهای شهر - به خصوص اگر هوا مناسب بود - اجرا میشد.
دیباچه جلد اول چنین آغاز میشود: که از ناسپاسی مرا داشت پاس سپاس آفرین ایزدی را سپاس سپس در قیامت قامت مولا (ع) میگوید: چو بازوی دادار دارا بود به نامش جهان را همه نقش بست غضنفرفر و حیدرآسا بود علی کش جهاندار بالا و پست اما کتاب دیگری را هم اسم بردم و لازم است اشاره کنم که در قلمرو نمایش و رمضان، فارغنامهخوانی نیز جزو مباحث نقالی مذهبی بوده است."