خلاصه ماشینی:
"مخاطبان جدیتر با شنیدن موسیقی متن فیلم مورد علاقهشان به یاد تصاویر نوستالژیک آن میافتند اما در تاریخ سینمای ایران با کمال تأسف و با وجود موسیقیدانان بزرگ،این رشته-موسیقی متن-کمتر مورد توجه قرار گرفته است-آنگاه که قطعات میکسشدهی زنده یاد<<مرتضی حنانه>>را روی فیلمهای پس از انقلاب میبینیم و میشنویم از این همه بیتوجهی دلگیر میشویم.
اسامی موسیقیدانان بیش از انقلاب که موسیقی متن فیلمها را میساختند،بسیار اندک است؛شاهد این مدعا کتابهای مختلف تاریخ سینمای ایران است که شاید یک صفحه از فهرست و نمایهی آنها مربوط به موسیقی متن باشد،چهرههای درخشانی در دههی 05 به ساختن موسیقی متن گرایش مییابند همانند<<شیدا قراچه داغی>>برای<<رگبار>>(بهرام بیضایی،1531)،<<هرمز فرهت>>برای<<آرامش در حضور دیگران>>(ناصر تقوایی،نمایش در 2531)،<<لوریس چکناواریان>>برای<<تنگسیر>>(امیر نادری، 4531)و<<اسفندیار منفردزاده>>برای<<گوزنها>>(مسعود کیمیایی،5531)و کماکان آثاری معدود و خاطرهانگیز را از خود به جا میگذارند.
در دههی 07<<حسین علیزاده>>با ساختن موسیقی متن فیلم<<گبه>>(محسن مخملباف،4731)موسیقی ملی را به فیلم الحاق میکند و زادبوم خویش را با نوای موسیقیاش به دنیا میشناساند اما آنچه در انتها باید از آن سخن گفت،ظهور آهنگسازانی است که نویدبخش اوجگیری ساخت موسیقی با ارزش و کیفیت جهانی در سینمای ایران هستند."