خلاصه ماشینی:
"منتقد مثل جواهرشناسی عمل میکند که فرق سنگ بدلی با اصلی را باز مینمایاند و نقص و عیبهای آن را نمایان میکند و حتی تماشاگر نقد خوب قطعا به یک تحلیل منظم و صحیح میانجامد؛یک رویکرد تفکرمدارانه و اصولی، نقدی که با رعایت چارچوب و اصول تحلیل و تفحص دقیق،مبتنی بر روشهای شخصیست و از چارچوبهای کهنه و کلیشه شده به دور است و به دانش و مطالعهی فراوان نیازمند است (به تصویر صفحه مراجعه شود) در سایهی علم و آگاهی اوست که فرق هنر ناب را با آنچه به اسم هنر عرضه میشود خواهد دانست و تازه آنجاست که پی میبریم سینما فقط فن و تکنیک محسوب نمیشود و اگر فیلمی تماما در جهت مهارت تکنیکی و فنی موفق شد اما جنبههای دیگر آن لنگ میزد،فیلمی کامل نیست حتی اگر بتواند بیننده را فریب داده و او را محسور خود کند، چرا که منتقد جنبههای فرهنگی و هنری اثر را مورد بررسی قرار داده و آنها را با تیزبینی، مهارت و دانش خود عیان ساخته است و اگر فیلمی فاقد اصول هنری باشد برای منتقد عیار و ارزش چندانی ندارد-چرا که مانند بینندهی عام تحت تأثیر جلوههای بصری فیلم قرار نخواهد گرفت-چون اصولا هنری که انسان را به فکر وادار نکند،برای او سؤال مطرح نکند و او را به کنکاش و تکاپو برای کشف و شهود نیندازد،اصلا هنر محسوب نمیشود و بیشتر به نوعی بازی بچگانه شباهت پیدا میکند."