خلاصه ماشینی:
"پیر پائولو پازولینی به مانند بسیاری از همتایان خود، سینما را با فیلم کوتاه آغاز کرد و در این حیطه به تجربیات بکری دست یافت؛تجربیاتی که به اعتقاد وی بسیار ارزشمند بودند و در هیچ مدرسهیی آموزش داده نمیشوند.
آیا برای ساخت فیلم کوتاه یا به عبارت بهتر برای نگارش فیلمنامهی آن باید سبک روایی خاصی را دنبال کرد؟ نحوهی روایت هم در فیلم کوتاه مهم است و هم در فیلم بلند و بیش از آن چگونگی آغاز روایت است که در هردو گونه اهمیت دارد؛هرچند شاید ورود به داستان در فیلم کوتاه مهمتر هم باشد،چرا که شما باید طوری مخاطب را وارد داستان کنید که هم فیلم برایش جذابیت داشته باشد و هم هیچ ابهامی در ذهنش شکل نگیرد.
آیا نسبتی میان تدوین فیلم کوتاه با ریتم آن میتواند وجود داشته باشد؟ تدوین نسبت دقیقی با ریتم و برش فیلم کوتاه دارد و باید طوری باشد که برای تلفیق تصاویر در ذهن تماشاگر فرصتی ایجاد کند"