چکیده:
در این پژوهش،با استفاده از روش خودرگرسیونبرداری (VAR) به بررسی رابطه بین شاخصهای قیمتی تولیدکننده (PPI) ،عمدهفروشی (WPI) و مصرفکننده (CPI) میپردازیم.بدینمنظور،192 مشاهده ماهانه از 1،1369 تا 12،1384 این شاخصها را جمعآوری و مورد بررسی قرار دادهایم.نتایج نشان میدهد که بروز تکانه در PPI باعث افزایش WPI و CPI از همان آغاز وقوع تکانه میشود.این افزایش در هر دو شاخص بیش از یک سال ادامه مییابد؛اما،این تأثیر در کمتر از 6 ماه از بین میرود.همچنین، CPI را بهخوبی اول با افزایش مواجه شود؛اما این تأثیر در کمتر از 6 ماه از بین میرود.همچنین، PPI تغییرات CPI را بهخوبی توضیح میدهد،اما قدرت کمتری در توضیح تغییرات WPI دارد. WPI نیز تغییرات CPI را بهخوبی توضیح میدهد.
Using Vector Autoregressive (VAR) method، Tthis paper looks forstudies the price change transmission mechanism from producer price index to consumer price index using Vector Autoregressive (VAR) model. possible relationship between Producer، Wholesale and Consumer Price indices and inflation transmission between them. We use the monthly data on the PPI، WPI، and CPI for the period 1990:4 to 2005:3 The rTo this end، 192 monthly data (from 1990:4 to 2005:3) of the three indices were gathered and analyzed. Results from impulse response function suggest that a positive shock in PPI makes the WPI and CPI to rise immediately and it lasts for more than 12 months. Moreover، a positive shock in WPI makes CPI to rise but in less than 6 months it becomes statistically insignificant in less than 6 months. Moreover، the vVariance decomposition of CPI suggests that PPI is the most influential explanatory factor in CPI changes، and also WPI is important to it، and The variance decomposition of WPI also suggests that PPI is a significant explanatory to itfactor in WPI changes.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران/سال دهم/شماره 35/تابستان 1387/صفحات 141-158بررسی چگونگی انتقال تغییرات قیمتی از شاخص قیمتی عمده فروش به شاخص قیمتی خردهفروشی در ایران دکتر محمد حسن فطرس* مهدی ترکمنی** تاریخ ارسال:6/12/85 تاریخ پذیرش:17/2/87 چکیده در این پژوهش،با استفاده از روش خودرگرسیونبرداری (VAR) به بررسی رابطه بین شاخصهای قیمتی تولیدکننده (PPI) ،عمدهفروشی (WPI) و مصرفکننده (CPI) میپردازیم.
از جدیدترین کارهای انجام شده که به موضوع مورد مطالعه در این پژوهش نزدیکی بیشتری دارد میتوان به اکدی و دیگران1(2005)اشاره کرد که در آن رابطه بلندمدت و کوتاهمدت بین شاخصهای قیمت عمدهفروشی و خردهفروشی در کشور ترکیه با استفاده از آزمونهای هم انباشتگی بررسی شده است.
شاخصهای اصلی منتشر شده توسط این دو مرکز عبارتند از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی(در نقاط شهری و نقاط روستایی)،شاخص بهای عمدهفروشی کالاها،شاخص بهای تولیدکننده و شاخص بهای کالاهای صادراتی که در زیر به اختصار آنها را معرفی میکنیم: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) :معیار سنجش تغییرات قیمت تعداد معین و ثابتی از کالاها و خدمات مورد مصرف خانوار نسبت به سال پایه است.
از آنجا که سریهای زمانی بهکار رفته در اینجا متغیرهای پولی و اسمی هستند و این نوع متغیرها به سرعت از یکدیگر تأثیر میپذیرند،به نظر میرسد که انتقال تغییرات قیمتی از تولیدکننده به عمدهفروشی و مصرفکننده در مدتی کمتر از یک سال اتفاق بیفتد.
واکنش WPI به تغییر در PUI نتایج بررسی تابع عکس العمل تحریک نشان میدهد که یک تکانه مثبت در PPI باعث میشود که شاخص قیمت عمدهفروشی از همان دوره وقوع تکانه با افزایش مواجه شود."