خلاصه ماشینی:
"2ـ فهم محتوای آیه در استدلالهای فقهی و استنباط احکام نقش اساسی دارد؛ چه بسا آیهای به ظاهر مشتمل بر حکم شرعی است، ولی چون در مکه نازل شده ولی هنگام نزول، هنوز آن حکم تشریع نشده بود، باید یا راه تأویل را در پیش گرفت یا به گونهای دیگر تفسیر کرد؛ مثلا مسأله تکلیف کافران به فروع احکام شرعی مورد بحث فقهاست و اکثر فقها آنان را در حال کفر، مکلف به فروع نمیدانند ولی گروه مخالف به آیة 7 سورة فصلت تمسک جستهاند، آنجا که مشرکان را به دلیل انجام ندادن فریضه زکات مورد نکوهش قرار داده است.
غافل از اینکه سورة فصلت مکی است و فریضة زکات در مدینه تشریع شده است؛ یعنی هنگام نزول آیه، زکات حتی بر مسلمانان هم واجب نبوده است؛ پس چگونه مشرکان را مورد عتاب قرار میدهد؟ که این آیه دو تأویل دارد: اول: مقصود از زکات در اینجا تنها ادای صدقات بوده است که مشرکان از آن محرومند.
بنابراین شیوة سورة مکی طبق نظر آنان، شدت و عنف و پرخاش کردن است، در صورتی که شیوة سورههای مدنی مسالمتآمیز است و آن بدان جهت بوده است که برخورد مردم مکه تند و مقاوم و برخورد مدینه مسالمتآمیز و پذیرشوار بوده است؛ لذا قرآن در مقابل این دو حالت متضاد، حالت مشابه به خود نگرفته، و شیوة مردم را در برابر آن در پیش گرفته است."