Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی در آیات هدایت و ضلالت: مشخصات ره یافتگان به حریم وصال دوست

نویسنده:

(3 صفحه - از 30 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : هدایت، ضلالت، هدی، آیات هدایت و ضلالت، قرآن، قرآن کریم، خداوند، هدایت تشریعی و هدایت تکوینی، ذات، پیروی، اضلال، انسان، غیر خداوند پیروی نمودن ضلالت، حق، شناخت، گمراه، کمال، راه شناخت ضلالت، هستی، یهدی، ضلالت تشریعی به خداوند نسبت، فطرت، هدایت تشریعی، شیاطین، مهتدی، هدایت تکوینی، علم، بالذات، اضلال تکوینی گمراه، هدایت از مادة هدی

خلاصه ماشینی: "زیرا در قرآن‌ کریم‌ هدایت‌ نصیب‌ قلب‌ مومن‌ قرار داده‌ شده‌، «و من‌ یومن‌ بالله‌ یهد قلبه‌» (30) و کیفر تبه‌کاری‌ که‌ قلب‌ او گناهکار است‌ «و من‌ یکتمها فانه‌ آثم‌ قلبه‌» (31) همان‌ بستن‌ صدر و تنگی‌ وجودی‌ دل‌ او خواهد شد و این‌ چنین‌ انسان‌ که‌ گرفتار ضیق‌ صدر است‌ در همه‌ی‌ مراحل‌ تحت‌ فشار بوده‌ و هرگز لذت‌ آزادی‌ و رهایی‌ از بند را نمی‌چشد، هم‌ در دنیا با فشار درگیر است‌ «من‌ اعرض‌ عن‌ ذکری‌ فان‌ له‌ معیشة‌ ضنکا» (32) و هم‌ بعد از مرگ‌ گرفتار فشار برزخی‌ است‌ و هم‌ در جهنم‌ با فشار به‌ سر می‌برد «و اذا القوا فیها مکانا ضیقا مقرنین‌ دعوا هنالک‌ ثبورا» (33) زیرا ضلالت‌ ظهوری‌ جز فشار دنیا و آخرت‌ نخواهد داشت‌. یعنی‌ خداوند کسی‌ را که‌ بخواهد کیفر کند، ضلالت‌ او را در همان‌ اولین‌ بار تحققش‌ در دل‌ وی‌ استوار ساخته‌ و با سلب‌ توفیق‌ و قطع‌ عطیه‌ الهیه‌ فرد، آن‌ را صفت‌ لازمی‌ قرار می‌دهد و این‌ همان‌ استدراج‌ و املاء است‌ که‌ در قرآن‌ کریم‌ به‌ خود نسبت‌ داده‌ است‌. گرچه‌ در قرآن‌ کریم‌، هدایت‌ و ضلالت‌ الهی‌ طبق‌ مشیت‌ خداوند بیان‌ شده‌ و توزیع‌ آن‌ به‌ اراده‌ خداوندی‌ تعلق‌ گرفته‌، ولی‌ چون‌ قرآن‌ نور است‌ و هیچ‌ گونه‌ ابهامی‌ در مطالب‌ آن‌ نیست‌، این‌ سخن‌ را نیز چنین‌ توضیح‌ داده‌ که‌ هدایت‌ تکوینی‌، نصیب‌ انسان‌ هدایت‌ جویی‌ می‌شود که‌ با حسن‌ اختیار خود راه‌ مستقیم‌ را برگزیند و ضلالت‌ تکوینی‌ دامنگیر انسان‌ ضلالت‌ پیشه‌ای‌ می‌شود که‌ با علم‌ و اراده‌ خود، راه‌ انحرافی‌ را انتخاب‌ کند."

صفحه:
از 30 تا 32