چکیده:
یکی از عالیترین زمینههای اطلاعرسانی قابلیتهای گردشگری یک کشور،استفاده از تارنماهای اینترنتی است.سایتها به دلیل ارزش اطلاعرسانی که در سرزمین دیجیتالی اینترنت با یک میلیارد کاربر باسواد دارند،فرصت خوبی برای معرفی چند زبانه و چندرسانهای قابلیتهای گردشگری یک کشور است.اینترنت راهنمای آنلاین خوبی برای گردشگری است.با این اوصاف برای ارتقای صنعت گردشگری ایران باید به گردشگری مجازی توجه شایانی داشت.(برگرفته از سایت آفتاب)در این پژوهش 17 سایت گردشگری با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت و باتوجه به نتایجی که از بررسی این سایتها به عمل آمد،میتوان چنین برداشت کرد که هرچند بعضی از این سایتها،جاذبهها را بهطور کامل معرفی کردند(آن هم بیشتر جاذبههای تاریخی و طبیعی)،اما این معرفی با تبلیغات خوبی همراه نبوده است.عکسهایی که از ایران در این سایتها قرار گرفته بود،آنطور که باید جذابیت نداشت و صفحهی اصلی این سایتها به خوبی طراحی نشده،طراحی آن بسیار ساده و با نواقص زیادی همراه بوده است.برخی از سایتهات دارای بانک اطلاعاتی خوبی بودند،اما بیشتر اطلاعات آنها بهصورت متن بوده و از عکس استفاده نشده است.
خلاصه ماشینی:
"بعضی از نتایج حاصل از آن به شرح زیر است: جدل شماره(1)توزیع فراوانی و درصدی برحسب معرفی جاذبههای طبیعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) از جدول شمارهی 1 میتوان چنین استنباط کرد که در سایتهای گردشگری مورد بررسی،13 سایت،جاذبههای طبیعی ایران را معرفی کرده و 4 سایت دیگر،این جاذبهها را معرفی نکردهاند؛که با این تفاسیر 5/76 درصد سایتها، جاذبههای طبیعی را معرفی کرده و 5/23 درصد این جاذبه را معرفی نکردهاند.
جدول شماره(4)توزیع فراوانی و درصدی برحسب معرفی جاذبههای تاریخی (به تصویر صفحه مراجعه شود) از جدول شمارهی 4 میتوان چنین استنباط کرد که در سایتهای گردشگری مورد بررسی،13 سایت،جاذبههای تاریخی ایران را معرفی کرده و 4 سایت دیگر،این جاذبهها را معرفی نکردهاند.
جدول شماره(6)توزیع فراوانی و درصدی برحسب نوع تبلیغات ارائه شده برای معرفی ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول شمارهی 6 چنین استنباط میشود که در سایتهای مورد بررسی از کل 17 سایت،10 سایت از عکس برای تبلیغ و نشان دادن ایران استفاده کردهاند.
» وی در تشریح آیندهی این سایتها ادامه داد:«کمکم میبینیم که سایتها یا الگوبرداری از سایتهای گردشگری خارجی میکنند،یا اینکه بانک عکس آنها قویتر میشود و الان خیلی بهتر شده و اتفاقهایی در شرف وقوع است که شاید بتواند به بهبود وضعیت این سایتها کمک کند،اما درحال حاضر مردم کشورمان با شناخت و اطمینانی که براساس تجارب و تعاریف یکدیگر از مکانها و بهطورکلی از طبیعت ایران دارند و تا آنجاییکه جاذبه را میشناسند،به آنجا سفر میکنند،ولی متأسفانه سایتی که بخواهد از هر لحاظ به گردشگری کمک کند نداریم."