Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیقی در آثار و افکار بوئثیوس

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 49 تا 64)

کلیدواژه ها : فلسفة قرون وسطی ،فلسفه و مسیحیت ،فرهنگ یونانی ،اندیشة لاتینی ،نزاع کلیات ،شرح و شرح نویسی در قرون وسطی

کلید واژه های ماشینی : بوئثیوس، قرون‌وسطی، ارسطو، افلاطون، فلسفة قرون‌وسطی، زوایای اندیشة فلسفی قرون‌وسطی، غرب، یونانی، فلسفه، فرهنگ یونانی و اندیشة لاتینی، فرفوریوس، کلیات، اهمیت قرون‌وسطی، آثار و افکار بوئثیوس، اندیشة، تفکر، آباء کلیسا، مسیحیت، کلام، فرهنگ، اندیشة لاتینی غرب، جوهر، دوره‌های تکوین تفکر فلسفی غرب، آثار، ترجمة آثار ارسطو و افلاطون، اهمیت اندیشة مسیحی قرون، کلی، اهمیت فلسفة قرون‌وسطی، آباء کلیسا نظام افلاطونی، فیلسوف

اهمیت قرون وسطی به عنوان یکی از دوره‌های تکوین تفکر فلسفی غرب بر کسی پوشیده نیست. بنابراین، نمی‌توان بدون تأمل در زوایای اندیشة فلسفی قرون وسطی، نسبت به عمق مبانی نظری فرهنگ مغرب زمین، دیدی روشن به دست آورد. بوئثیوس به عنوان حلقة رابط میان فرهنگ یونانی و اندیشة لاتینی غرب، نقش بسزایی در فرایند تکوین فلسفة قرون وسطی ایفا نموده است. در این مقاله شخصیت فکری، آثار و عملکرد وی به طور مختصر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی: "(9) اگرچه هدف بوئثیوس ترجمة همه آثار ارسطو و فراهم ساختن شروح آنها بود، در کامل کردن طرح خود موفق نشد؛ اما مقولات، دربارة عبارت (قضایا)، جدل، هر دو تحلیلات (آنالوطیقای اول و دوم) و استدلالات سوفسطایی را به لاتینی ترجمه کرد. ممکن است بوئثیوس برطبق طرح خود، دیگر آثار ارسطو را نیز ترجمه کرده باشد، اما این امر یقینی نیست. بدین ترتیب اهمیت تاریخی بوئثیوس را از چند جهت می‌توان در نظر گرفت: 1- با ترجمه و تفسیر متون منطقی ارسطو، فرفوریوس و سیسرون، قرون وسطی را با منطق ارسطویی آشنا کرد و باعث مباحث بسیاری شد. شاید بوئثیوس اولین کسی باشد که مسئله‌ای را که به قصد اول و قصد ثانی معروف شده و هم در فلاسفة قرون وسطی و هم در متفکران جدید، خصوصا در پدیدارشناسی، اهمیت خاصی دارد و به مسئلة التفات و قصد(31) معروف است، مطرح کرده است. مسئلة کلیات و بوئثیوس: گفتیم که بوئثیوس آغازگر بحث کلیات در قرون وسطی است و برای اولین بار در شرح خود بر ایساغوجی فرفوریوس این مسئله را مطرح کرده است. بوئثیوس دو راه‌حل برای این مسئله پیشنهاد می‌کند: 1- مانند ارسطو قایل است که کلیات, وجود خارجی مستقل ندارند بلکه در ضمن افراد و جزئیات هستند. بوئثیوس در تفسیر خود بر ایساغوجی فرفوریوس «مسئلة کلیات» را طرح کرده و دو پاسخ متفاوت افلاطون و ارسطو را به آن متذکر می‌شود و از همین‌جا بحث جنجال‌برانگیز کلیات در قرون وسطی آغاز می‌شود؛ به طوری که قرن یازدهم را می‌توان اوج این نزاع و کشمکش قلمداد کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.