Skip to main content
فهرست مقالات

پارادایم حکمت و نقش آن در تعامل علوم

نویسنده: ؛

بهار 1382 - شماره 186 علمی-پژوهشی (18 صفحه - از 65 تا 82)

کلیدواژه ها : پارادایم ،حکمت ،قیاس ،استقراء ،تعامل علوم ،وحدت ،کثرت

کلید واژه های ماشینی : نظریة عمومی سیستم‌ها ،فلسفة علم ،استقراء ،نظریة عمومی ،رویکرد به قیاس ،کلی‌گرایی حکمت ،بشری ،سیمیوتیک ،کلی‌گرایی ،علوم بشری ،پارادایم حکمت ،ایده‌های بازگشت به کلی‌گرایی ،همة ،نظریة ” حکمت “ ،سیستم‌ها ،همة علوم ،تعامل ” وحدت ،نظریة حکمت ،دانشهای بشری ،وحدت حکمت ،علوم انسانی ،فرهنگ اسلامی ،دانشهای تجربی ،رشته‌های علمی ،اعتقاد به تعامل ،نظریة راهبردی فرهنگ اسلامی ،علوم تجربی ،استقراء و جزئی‌نگری ،رشته‌های علوم ،علم و دین

اعتقاد به تعامل و تفاعل همة علوم، اعم از علوم بشری و معارف منتج از سرچشمة وحی و شرایع، یکی از مبادی نسبی‌گرایی است. برای بررسی صحت و سقم این داد و ستد، در این مقاله به بحث در مورد ”پارادایم حکمت“ از دیدگاه اسلامی پرداخته شده است. دو تجربة ناموفق اندیشمندان برای برقراری ارتباط بین کلی‌گرایی حکمت وجزئی‌نگری دانشهای تجربی، یعنی: رویکرد به قیاس و کلی‌نگری، و استقراء و جزئی‌نگری مطرح شده، و ناکامی مکاتب مختلف در تلفیق این دو نگرش مورد بحث قرار گرفته است.سپس، با توجه به تعامل و تفاعل بین علوم بشری، بر ایده‌های بازگشت به کلی‌گرایی در قالب‌هایی نظیر: فلسفة علم، نظریة عمومی سیستم‌ها، سیمیوتیک (نشانه‌شناسی) و هرمنوتیک مروری کرده‌ایم، و در نهایت: تعامل ”وحدت حکمت“ و ”کثرت علوم“ را در فرهنگ اسلامی در بسترهایی چون: پارادوکس قرآن و فرقان، صراط و سبل، دین و شرایع، ناس و زمر، و مقولة عدم تجزی در اجتهاد شیعی به عنوان نظریة راهبردی فرهنگ اسلامی برای رتق و فتق این چالش فکری معرفی نموده‌ایم.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.