Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی علل توحید مصاحف در عصر عثمان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (14 صفحه - از 25 تا 38)

کلیدواژه ها : قرائت ،تـوحید ،مصحف ،اختلاف قراآت

کلید واژه های ماشینی : توحید مصاحف ،بررسی علل توحید مصاحف ،علت اساسی توحید مصاحف ،اختلاف قراآت ،قرائت ،توحید مصاحف در عصر عثمان ،قرآن ،عثمان ،علل توحید مصاحف در عصر ،اختلاف ،صحابه ،مصحف ،علت ،ضبط حروف و کلمات قرآنی ،اختلاف مصاحف ،روایت ،تعاریف مصطلح قرائت و قراآت ،لفظ ،اختلاف قرائت ،ذکر ،اختلاف قراآت عوامل متعددی ذکر ،ریشه‌های اختلاف قراآت ،عوامل ،قرائت قرآن ،تطبیق مفهوم و معنای قرائت ،علت " توحید مصاحف ،اختلاف در ضبط حروف ،معنای قرائت بر عوامل مذکور ،علم ،ادای

با دقت در آراء و نظریات علماء علوم قرآنی ، این نظریه که علت اساسی توحید مصاحف در عصر عثمان ، اختلاف قراآت رایج در عهد وی بوده است ، بیش ازهر مطلبی به چشم می‌خورد . به عقیده نگارنده با رجوع به مصادیق ذکر شده در اختلاف قراآت ـ که در منابع به فراوانی از آن یـاد شده ـ و باتوجه به تعاریف مصطلح قرائت و قراآت ، می‌توان نظریه رایــج را ، قابل نقد و بررسی دانست ؛ بنابراین باید ریشه های اختلاف قراآت را بار دیگر مورد بررسی قرار داد و عوامل اساسی اختلاف را از عوامل فرعی بازشناخت، و سپس با تطبیق مفهوم و معنای قرائت بر عوامل مذکور ، دریافت که آیا می‌توان آن عوامل را مصداقی از اختلاف در قرائت دانست تا موجبی برای توحید مصاحف باشد یا نه ؟

خلاصه ماشینی:

"برای توضیح یادآور می‌شویم : ملاک نخستین ومیزان اساسی " صحت قرائت " ، سند روایی قرائتی است که قرآن کریم نیز بر آن اساس نگاشته شده است ، و ضبط کنونی مصاحف آن را نشان می‌دهد ، و نیز می‌دانیم که عده کثیری از صحابه ، قرائت خود را نه به اتکاء کتابت بلکه باتکاء حفظ نشر داده‌اند ، زیرا اساسا اتکاء قراء بیش از همه چیز بر حافظه بوده است نه بر کتابت ، و این خود نیاز به استدلال ندارد ، زیرا اولا خط و کتابت مراحل ابتدایی خود را طی می‌کرده و به آن درجه از استحکام و تکامل نرسیده بود تا بتواند نحوه ادای حروف و کلمات را به صورتی که به تلفظ در می‌آمد ، نشان دهد . به عقیده ما ، علت اساسی توحید مصاحف را باید در همین امر جستجو کرد ، مسلما در تعریف مصطلح قرائت ، به خواندن الفاظ غیرقرآنی به جای قرآن ، قرائت نمی‌گویند ، بلکه اگر قرائت را " ادای حروف و کلمات به وجهی از وجوه " ، جوهر لفظ را دچار تغییر ننماید ، بلکه " وجهی از وجوه نص " قرآنی باشد ، بدانیم ، عامل ذکر شده یعنی " اختلاف قراآت " نمی‌تواند علت اصلی توحید مصاحف باشد . بنابراین علت اساسی توحید مصاحف در عصر عثمان نه اختلاف در قراآت به مفهوم مصطلح ـ که بعد از آن نیز ادامه پیدا کرد و قراء سبعة و عشرة و اربعة عشر از آن میان مشهور گشتند - بلکه " تحریف الفاظ " قرآن و وارد آوردن " زیادات " و یا " حذف بعضی از حروف " و " یا " تغییر و جابه جایی کلمات در آیه " و " ورود تفسیر و شرح لغت در متن قرآن " و " استفاده از الفاظ مترادف " و غیره ، بوده است که خود نوعی تحریف است ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.