Skip to main content
فهرست مقالات

عذاب دائم از دیدگاه ابن عربی

نویسنده: ؛

تابستان 1376 - شماره 61 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 105 تا 124)

کلیدواژه ها : تـوحید ،فطرت ،عمل ،شرک ،اسماء ،وعده ،رحمت ،غضب ،خلود ،نعیم ،عذاب ،شفیع ،وعید

کلید واژه های ماشینی : دوزخ ،انقطاع عذاب ،خلود با انقطاع عذاب ،عذاب دائم ،خلود در دوزخ ،انقطاع ،رحمت ،نعیم ،وعید ،نظریه انقطاع عذاب ،دوزخ مستلزم عذاب دائم ،خلود ،دوزخ و عذاب دائم ،خداوند ،عذاب دائم وجود ،فتوحات ،نعیم بهشتیان ،اهل دوزخ ،سبزواری ،اهل بهشت ،نظریه انقطاع ،نعیم اهل دوزخ ،خلود اهل بهشت ،دوام عذاب ،فتوحات مکیه ،نعیم دوزخ و بهشت ،آیات وعید ،دوزخ سکنی دارند ،رسول خدا ،سرمدیت عذاب

کیفر پاره‌ای از گناهان در اسلام، خلود و جاودانگی در دوزخ است؛ اما این که خلود در دوزخ مستلزم عذاب دائم است و یا این که خلود با انقطاع عذاب نیز می‌تواند همراه باشد، مسأله‌ای است که آراء مختلفی درباره آن اظهار شده است. عده‌ای از صوفیه که در رأس آنها عارف نامدار محیی الدین بن عربی قرار دارد، برآنند که هیچ ملازمه‌ای بین خلود در دوزخ و عذاب دائم وجود ندارد، بلکه بنابر دلایلی عذاب اصحاب آتش و کسانی که جاودانه در دوزخ سکنی دارند، اجلی معین دارد و پس از سپری شدن این مدت، آنان از نعیمی که متفاوت با نعیم بهشتیان است، بهره‌مند می‌شوند. نوشتار حاضر به بحث و بررسی ادله‌ای که ابن عربی برای اثبات رأی و نظر خود فراهم آورده و بیان نقدهایی که بر این نظریه رفته است، می‌پردازد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.