Skip to main content
فهرست مقالات

روی آورد بین رشته ای و هویت معرفتی فلسفه صدرایی

نویسنده: ؛

تابستان 1377 - شماره 63 علمی-پژوهشی (12 صفحه - از 125 تا 136)

کلیدواژه ها : التقاط ،حکمت متعالیه ،تلفیق ،تحویلی‌نگری ،تعین معرفتی ،اصالت تفکر ،زبان برتر ،روی آورد بین رشته‌ای ،کثرت‌گرایی وحصرگرایی روش شناختی

کلید واژه های ماشینی : اصالت تفکر فلسفی ملاصدرا ،صدرا ،حکمت متعالیه ،تفکر فلسفی ملاصدرا ،تعین معرفتی فلسفه ،فلسفه صدرا ،تفکر فلسفی ،حصرگرایی ،متعالیه ،اصالت تفکر ،فلسفی ،التقاط ،معرفتی فلسفه ،حصرگرایی روش‌شناختی ،رشته‌ای ،تعین معرفتی ،فلسفی ملاصدرا ،هویت معرفتی فلسفه ،تبیین هویت معرفتی فلسفه ،فلسفه ملاصدرا ،ملاصدار ،تبیین تعین ،مکتب فلسفی ،عده‌ای ملاصدرا ،روش‌شناختی ،التقاط متهم کرده‌اند ،رشته‌ای تبیین ،کلام فلسفی ،کلامی ،آفات حصرگرایی

اصالت تفکر فلسفی ملاصدرا و تبیین تعین معرفتی فلسفه او از مسایل بحث انگیز است. صدرا شناسان معاصر دیدگاههای گوناگون در این خصوص ادامه کرده‌اند. منکران اصالت تفکر فلسفی ملاصدرا او را به التقاط متهم کرده‌اند و قائلان به اصالت این فلسفه در تبیین آن، دیدگاههای مختلف ابراز داشته‌اند؛ عده‌ای آن را حکمت تلفیقی دانسته‌اند که در نظام و ساختار معرفتی ابتکاری است و عده‌ای ملاصدرا را ابن سینای اشراقی به سبک سهروردی دانسته‌اند و برخی فلسفه او را اصالتا «کلام» تلقی کرده‌اند و گروهی بر زبان و منطق برتر در حکمت متعالیه تاکید کرده‌اند. «تنوع ابراز در مقام گرد آوری» و «هندسه نوین معرفتی» دو دیدگاه دیگر در تبیین هویت معرفتی فلسفه صدرایی هستند. مطالعه بین رشته‌ای تبیین روشنی از فلسفه صدرا است که در پرتو توجه به آفات حصرگرایی روش شناختی قابل حصول است. اخذ روی آوردهای گوناگون در تبیین پدیدارها نوعی کثرت گرایی روشی شناختی است که بر نظریه ذو مراتب بودن حقیقت استوار است، نظریه‌ای که تمایز فلسفه متعارف و متعالیه را توضیح می‌دهد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.