Skip to main content
فهرست مقالات

اهل بیت و آیه تطهیر در تفاسیر مهم اهل سنت

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 7 تا 22)

کلیدواژه ها :

اهل بیت ،آیه تطهیر ،آل عبا ،اصحاب کساء ،اراده تکوینی خداوند ،رجسپلیدی ،عکرمه

کلید واژه های ماشینی : آیه تطهیر، پنج‌تن آل عبا، اهل‌بیت، روایت، اهل‌بیت و آیه تطهیر، عکرمه، پنج‌تن، آیه تطهیر در تفاسیر، همسران، زنان پیامبر ( ص )

صحابه رسول اکرم (ص)، تابعین و دانشمندان اسلامی، همه اتفاق نظر دارند که آیه تطهیر در باره پنج تن آل عبا (اصحاب کساء) فرود آمده‌است؛ حتی ام سلمه و عایشه که خود شاهد بر نزول آیه بوده و امید داشته‌اند که مشمول این آیه باشند بر دلالت آن فقط بر پنج تن تصریح کرده‌اند، با این حال، معدودی از افراد، با نظرات شخصی خود، کوشیده‌اند تا این آیه را یا فقط به زنان پیامبر(ص) اختصاص دهند و یا علاوه بر پنج تن، همسران آن حضرت را نیز مشمول آن بدانند. گروهی نیز دامنه شمول آن را گسترده‌تر دانسته و عموم خاندان پیامبر (ص) را در زمره اهل بیت شمرده‌اند. بدیهی است که اجتهاد شخصی آنان در مقابل نصوص و روایات معتبر باطل و مردود است. سیاق آیه نیز حکایت از اراده تکوینی خداوند بر زدودن آلودگیها از اهل بیت دارد.

خلاصه ماشینی:

"نکته دوم: اختصاص آیه بر زنان پیامبر، ادعای واهی است عکرمه غلام ابن عباس از میان تابعین و بعدها پیروان او، مقاتل بن سلیمان و دیگران، تمام اقدامات عملی پیامبر(ص) در مورد تعیین مصداق آیه تطهیر را که به طور مکرر انجام داده و پنج تن را به عنوان اهل بیت تعیین و معرفی نموده، و نیز قول صحابه و مفسرین صدر اول را همه نادیده گرفته و خلاف آن اظهار نموده‌اند که آیه تطهیر فقط در باره زنان پیامبر (ص) نازل شده‌است. نکته پنجم: آیه تطهیر کلامی بر جسته در میان آیات دیگر سیاق آیه تطهیر به لحاظ اراده طهارت و زدودن رجس از سوی خداوند، آشکارا با سیاق آیات قبل و بعد خود متفاوت است؛ آیه تطهیر، حکایت از مشیت حق، بر امری مهم می‌نماید، با حسن انتخابی در روش سخن، لحن کلام و طرز گفتار عوض می‌شود - و با تبدیل ضمیر جمع مؤنث به جمع مذکر (کم) ـ در یک جمله کوتاه می‌گوید: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهر کم تطهیرا» اراده خداوند این است که تنها از اهل بیت، (نه سایر مردم، و نه همسران خانه، بلکه از شایستگان بیت نبوت) روحیه شیطنت، زشتی، شک و دودلی، امراض روحی، دنائات اخلاقی، پست همتی وضیق صدر (رجس) را بزداید و آنها را از هر چه رجس است، دور بدارد، و پاکی و طهارتی زایل نشدنی (عصمت) در افق فکر و روحیه آنها ایجاد کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.