چکیده:
واژه سوشیانت در گاهان مفهوم بسیار گستردهای دارد و منظور از آن بزرگانی است که با گام برداشتن در راه راستی
و پیروی از آموزشهای زردشت رهبری جامعه مزداپرست را به دست میگیرند و با خود صلح و آشتی را به ارمغان
میآورند.
معنای این واژه در اوستای متأخر به تدریج محدود میشود، به گونهای که در نهایت به لقبی برای منجی آخر زمان
- "استوت رته " پیروز - بدل میشود که بنابر باورهای زردشتی سه هزار ساله پس از زردشت از تخمه او زاده میشود.
او گرز پیروزیآور پهلوانان پیشین را به دست میگیرد و با دیوان و دیوسیرتان میستیزد و در پایان نوسازی جهان را به
انجام میرساند.
خلاصه ماشینی:
سوشیانت در اوستا (1) چکیده: واژه سوشیانت در گاهان مفهوم بسیار گستردهای دارد و منظور از آن بزرگانی است که با گام برداشتن در راه راستی و پیروی از آموزشهای زردشت رهبریِ جامعه مزداپرست را به دست میگیرند و با خود صلح و آشتی را به ارمغان میآورند.
معنای این واژه در اوستای متأخر به تدریج محدود میشود، به گونهای که در نهایت به لقبی برای منجی آخر زمان - "استوت رته " پیروز - بدل میشود که بنابر باورهای زردشتی سه هزار ساله پس از زردشت از تخمه او زاده میشود.
3 ـ از آن جا که در آخرین جمله از یسن 48:9 به یک باره سوم شخص مفرد جای اول شخص مفرد را میگیرد و نیز از آن جا که در سه مورد از شش مورد مذکور واژه سوشیانت در شمار جمع به کار رفته است، میتوان نتیجه گرفت که زردشت خود یکی از سوشیانتها، و بدون شک بزرگترینِ آنها، بوده است.
از آن جا که اسطوره مربوط به استوت رته - که دربارهاش سخن خواهیم گفت - ارتباط بسیار نزدیکی با دریاچه هامون در سیستان دارد، باید این نام واسطوره مربوط به آن را از نوآوریهای موبدان سیستان دانست (3) مفهوم نام استوت رته را اوستا خود چنین بیان کرده است: «که نامش سوشیانت پیروز و استوت رته خواهد بود؛ از آن رو سوشیانت، که همه زندگی جسمانی را نیرو خواهدبخشید (4) از آن رو استوت رته، که [آن]موجودِ زنده جسمانی، بی بیمیِ جسمانی را مهیا خواهد کرد»(یشت 13:129).
از آن جا که اراده اهورا مزدا بر آن قرار گرفته که در پایان راستی بر دروغ چیره شود، در همه جا در اوستای متأخر واژه سوشیانت در شمار مفرد- که فقط به استوت رته بازمیگردد ـ با صفت väräÑrajan-(پیروز) آمده است.