Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مفهوم بهشت در اندیشه های دینی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (14 صفحه - از 63 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : بهشت، لذتهای، باغ، فردوس، واژه، دینی، خدا، اثبات جسمانی بودن لذتهای بهشتی، روحانی، شراب

خلاصه ماشینی:

"خداوند به مؤمن آنچنان قدرتی می‌بخشد که ظرف یک روز از همه این نعمتها بهره‌مند گردد (همو، 8/192-193)؛ دیوارهای بهشت از آجرهای طلا و نقره ساخته شده و ملاطش از مشک است (همو، 8/116؛ ترمذی، 4/80)؛ در بهشت صد مرتبه وجود دارد که فاصله هر مرتبه با مرتبه دیگر همانند فاصله زمین تا آسمان است و بالاترین مرتبه فردوس است که عرش خدا روی آن قرار دارد (همو، 4/82؛ ابن ماجه، 2/1448؛ مجلسی، 8/196). اما ابن سینا در رساله اضحویه (50 به بعد و همه فصل)، معاد جسمانی را رد می‌کند و آنچه را شریعت درباره لذتهای بدنی در جهان دیگر گفته، در شمار مجاز و استعاره می‌شمارد و معتقد است که شریعت برای تشویق عامه مردم به رفتار و کردار نیک و ترساندنشان از رفتار و کردار زشت، در این قالب سخن گفته است، چرا که روی خطاب شریعت عامه مردم است و عامه این معانی را از راه تشبیه و تمثیل می‌فهمند. البته متکلمان سخت به این باور حمله کرده‌اند: میر سید شریف جرجانی از اشاعره (نک : 8/294 - 295) و محمد باقر مجلسی از امامیه (نک: 8/205) برآنند که دلایل قطعی کتاب و سنت بر جسمانی بودن لذتهای بهشتی دلالت دارد، چندان که ایمان به جسمانی بودن نعمتهای بهشت از ضروریات دین است و فیلسوفان که آن را به لذتهای روحانی تأویل کرده‌اند، از دین خارجند. در این میان، عقیده شیخ مفید (54) جالب توجه است، چرا که بر خلاف اندیشه رایج دیگر متکلمان که لذتهای بهشتی را هم جسمانی و هم روحانی می‌دانند، وی می‌گوید که این باور که در بهشت عده‌ای از بهشتیان از لذتهای روحانی مثل تسبیح و تقدیس خدا بهره‌مندند نه از خوردن و آشامیدن، نظری منحرف از دین اسلام است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.