Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی اسلوبهای ساماندهی معیارهای وضع شناسی حدیث

نویسنده:

علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 23 تا 42)

کلیدواژه ها : حدیث موضوع ،معیارهای وضع‌شناسی ،تناقض محتوایی ،مقایسه معارفبا یکدیگر

کلید واژه های ماشینی : حدیث ،معیارها ،اسلوبهای ساماندهی معیارهای وضع ،راوی ،عملکرد ،ارزیابی اسلوبهای ساماندهی ،بررسی مقایسه‌ای اسلوبهای مؤلفان ،عرضه ،حدیث موضوع ،اسلوبهای ساماندهی معیارهای وضع‌شناسی حدیث ،متن ،نظرات ،سیوطی ،سنت ،بررسی مقایسه‌ای اسلوبهای ساماندهی ،کتاب ،کاربرد ،موضوع ،متن حدیث ،گزینش بهترین اسلوب ساماندهی ،علوم الحدیث ،مقایسه ،قرآن ،ابن‌جوزی ،کلی ،علم ،قواعد ،نقل حدیث ،اصول ،نقل

هدف این مقاله، تعیین ضوابطی منطقی و فراگیر برای گزینش بهترین اسلوب ساماندهی این معیارها می‌باشد و مراحل اساسی دستیابی بدان عبارت است از: اشاره‌ای به نقش محوری معیارها و لزوم ارزیابی عملکردها؛ بررسی مقایسه‌ای اسلوبهای مؤلفان؛ عرضه الگویی مطلوب برای تبیین انواع به ظاهر متفاوت این اسلوبها؛ تشریح چگونگی عملکرد جمعی از صاحب‌نظران؛ و تعیین جایگاه نمونه‌ها در سلسله مراتب صعودی.

خلاصه ماشینی:

"1ـ2ـ عرضه الگویی مطلوب یا فرضیه‌ای جامع برای تبیین صور به ظاهر گوناگون روشهای ساماندهی این معیارها: دستیابی به این الگو در ابتدا مستلزم آشنایی، احصا و استقصای کلیه معیارها (همانجا) و در مراحل بعد نیازمند آشنایی با معیارهای اصلی و فرعی، طبقه‌بندی و تعیین محدوده‌های مکانی و نیز تبیین میزان کاربرد هر یک از آنها و در یک کلام «بررسی چگونگی ارتباط معیارها با یکدیگر» و در انتها، محتاج گزینش بهترین معیار می‌باشد و عرضه نهایی آن عبارت است از: «کاربرد دو مرحله‌ای معیار عقل در بخش متن شکل کلی حدیث» که برای تبیین هر چه بهتر آن، توضیح نکات ذیل، ضروری می‌نماید: الف. 2ـ2ـ2ـ2ـ بررسی گروه دوم: تکیه بر الفاظ عملکرد این گروه با توجه به حوزه کاربرد این معیارها یعنی اجزای حدیث به دو دوره ذیل تقسیم می‌شود: 1ـ 2-2-2-2ـ دوره اول: غلبه استفاده از معیارهای غیر متن این دوره همزمان با وقوع پدیده وضع و جعل از زمان رسول الله (ص)(النهج، خطبه 210) شروع شده و تا کنون ادامه یافته است. ج. در مواردی که به مخالفت محتوای حدیث با کتاب و سنت و اجماع اشاره نموده، فقط ادعا را طرح کرده و در عمل از عرضه شواهد و ادله طفره رفته است (همان، 80) و بدین ترتیب حجم قابل ملاحظه‌ای از نظراتش‌چیزی نیست جز صدور فتوا و استناد به بروز نشانه‌های وضع در ظاهر حدیث و اگر این نحوه عملکرد در مقام افتا توجیه پذیر باشد در وادی پژوهش، ارزشمند نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.