Skip to main content
فهرست مقالات

حکمت آزمونهای الهی در قرآن

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 63 تا 74)

کلیدواژه ها :

حکمت ،فتنه ،امتحان ،آزمون ،تمییز ،بلاء ،ابتلاء ،تمحیص

کلید واژه های ماشینی : امتحان، خدا، حکمت آزمونهای الهی در قرآن، خداوند، امتها، حکمت، آزمون، انسان، آزمایش، بلا

در این نوشتار برآنیم تا حکمت آزمونهای خداوند را دریافته روشن سازیم که منظور او از امتحان انسان نه برای کسب خبر است که او دانای غیوب است و آگاه مضمرات قلوب، بلکه همه بندگانش و حتی پیامبران و اولیاء را در همه زمانها می‌آزماید تا تربیتشان کند، بر اساس عملشان داوری فرماید و پاک را از بدسرشت باز نماید. چگونگی و روند کلی این امر، در اینجا به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"وی سپس می‌گوید: «ممکن است این توهم پیش آید که خداوند می‌توانست بازشناسی پاک طینتان از بد سرشتان را از راه دیگری تأمین نماید و بدون اینکه مردم را از راه امتحان با حوادث و بلاها روبرو کند، این خاصیت را در مردم قرار دهد که خود، آنان را بشناسد و خود بخود منافق از مؤمن باز شناخته شود. گذشته از آیاتی که مورد بحث قرار گرفت، خداوند در سوره مبارکه توبه آیه 16 به حکمت ابتلاء اشاره کرده و امتحان را موجب بازشناسی مجاهدان از غیر آنان خوانده است : أم حسبتم أن تترکوا و لما یعلم الله‌ جاهدوا منکم و لم یتخذوا من دون الله‌ و لا رسوله و لا المؤمنین و لیجة والله‌ خبیر بما تعملون (آیا گمان کردید که خداوند بدون آزمایش شما را به حال خود رها می‌کند و هنوز در مقام طاعت و مجاهده معلوم نگردانیده که چه کسی به حقیقت مؤمن است که جز خدا و رسول و مؤمنان را هر گز دوست خود و همراز خویش نخواهد گزید). چنانکه خداوند در قرآن ضمن بیان این مطلب که ابتلاء یک سنت عمومی و دائمی است به این حکمت در امتحان بندگان اشاره نموده و می‌فرماید: و لیمحص الله‌ الذین آمنوا و یمحق الکافرین (برای اینکه مردم با ایمان را تصفیه و پاک کند و کفار را محو و نابود گرداند)(آل عمران/ 141). امام علی (ع) ضمن بیان عمومیت سنت ابتلاء می فرماید: «گرچه خداوند از خود مردمان به آنان داناتر است، اما آزمایش برای آن است که اعمال شایسته پاداش و عقاب آشکار گردد»(ابن ابی الحدید، 18/248)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.