Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین حکمی و عرفانی حدیث «من عرف نفسه»

نویسنده: ؛

زمستان 1380 - شماره 70 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 201 تا 222)

کلیدواژه ها : معرفت ،نفس ،رب ،فطرت ،علیت ،تجلی ،احاطه و معیت قیومیه ،ظهور وبطون ،علو و دنو ،جامعیت و فاعلیت

کلید واژه های ماشینی : معرفت نفس ،معرفت رب ،معیت ،احاطه ،احاطه و معیت قیومیه ،احاطه و معیت ،الهی ،احاطه و معیت الهی ،معرفت فطرت ،وجودی ،علت بر معلول ،فاعلیت نفس ،مقام ذات ،نسبت به معلول ،مرتبه وجودی ،حق‌تعالی ،آدمی در معرفت ،نسبت به فعل ،وجودی نفس ،حدیث معرفت ،قوای نفس ،معرفت حضوری ،هویت معلول ،امکان معرفت نفس ،خدای متعال ،احاطه علت ،حقیقتی وراء ذات ،امکان معرفت ،خدای سبحان نسبت ،علت نفس

معرفت نفس، به حکم حدیث شریف من عرف نفسه فقد عرف ربه رهنمون معرفت رب است از این رو بعضی از عالمان و عارفان به تبیین حکمی و عرفانی آن پرداخته‌اند. برخی آنرا از قبیل «تعلیق به محال» دانسته‌اند و بعضی به طرق گوناگون در صدد توجیه و تبیین کیفیت معرفت رب از راه معرفت نفس برآمده‌اند. از نظر این گروه، معرفت فطرت، حدوث، امکان، حرکت، تجرد و فقر هستی نفس ما را به خدای متعال دلالت می‌کند و نفس از جهات جامعیت، احاطه، معیت، ظهور و بطون، علو و دنو، وحدت، فاعلیت و و وجوه بسیار دیگر، ظلال و مثال باری تعالی است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.