Skip to main content
فهرست مقالات

مسأله معدومات، وجود ذهنی و قضیه حقیقیه

نویسنده: ؛

زمستان 1380 - شماره 70 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 223 تا 244)

کلیدواژه ها : مشکل معدومات ،وجود ذهنی ،این همانی ماهوی ،دلالت ،تمایز جمله ـقضیه ،تمایز جمله - قضیه ،اسم جزئی ـ کلی ،معنای جزئی ـ کلی ،ذاتموضوع ،وصف عنوانی ،قضیه شخصیه ،قضیه محصوره ،قضیه خارجیه ،قضیه حقیقیه (لابتیه)

کلید واژه های ماشینی : معدومات ،قضایای حقیقیه ،حقیقیه ،وجود ذهنی ،قضایای خارجیه ،مسأله معدومات ،ذهنی ،قضیه حملیه ،خارجیه ،حملیه ،دلیل معدومات ،قطب‌الدین رازی ،معدومات بر وجود ذهنی ،جزئی ،به‌دلیل وجود ذهنی معدومات ،قضیه محصوره ،اسم جزئی ،حملیه موجبه تعبیر ،لفظ مرکب ،منطق دانان ،محصوره ،قضیه مشتمل بر معدومات ،جمله‌های حملیه ،حملیه موجبه ،جمله حملیه ،قضایای ذهنیه ،جملات مشتمل بر اسامی ،جمله محصوره ،خارجیه و حقیقیه ،معنای اسم جزئی

انسانها، به طور طبیعی، دارای استعدادی هستند که به وسیله آن می توانند در مورد اشخاص یا اشیاء جزئی موجود حکم صادر کرده یا تصدیقی انجام بدهند. آنان در موقعیت‌های گوناگون و به دلایل مختلف، احکام و تصدیقات خود را در قالب الفاظ مرکب، نظیر جمله‌های حملیه، تعبیر می کنند، مثلا : «حافظ شاعر است» و «شما در حال خواندن هستید». در مواقعی نیز، انسانها، به احکام و تصدیقاتی درباره معدومات نائل می شوند؛ که آنها را نیز در قالب جمله‌های حملیه موجبه تعبیر می‌کنند، مانند «مربع‌مستدیر مستدیر است» و «کوه طلایی مرتفع است». مسأله اینجاست که چگونه می‌توان در مورد موضوعاتی که معدوم است حکمی صادر کرد؟ اعتقاد مشهور فیلسوفان مسلمان بر این است که به دلیل وجود ذهنی معدومات و حصول ماهیت آنها در ذهن است که می توان آنها را موضوع احکام ایجابی قرار داده و توسط جملات حمیله از آنها تعبیر نمود. در این گفتار تلاش می‌کنیم نشان دهیم که تقریر مشهور از دلیل معدومات نه تنها از ارائه راه حلی برای «مسأله معدومات» ناتوان است، بلکه از توجیه و تبیین «نظریه وجود ذهنی» نیز عاجز است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.