Skip to main content
فهرست مقالات

پی آمد اعمال در زندگانی با الهام از قرآن

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (3 صفحه - از 95 تا 97)

کلیدواژه ها :

قرآن ،عمل ،قانون ،انگیزه ،اجتماع ،فرد ،پی‌آمد

کلید واژه های ماشینی : پی آمد اعمال، قرآن، اعمال و پی آمدها، قانون، اجتماعی، اعمال در زندگانی، قم، صبر، راغب، پی آمد صبر

از آنجا که تحقق «علوم قرآن» مستلزم کشف و مرتبط ساختن قوانین قرآن با یکدیگر است، هدف اصلی این مقاله، تبیین رابطه ثابت بین عمل و عکس العمل در زندگانی به عنوان یکی از مهمترین این قوانین است. ثمره این تبیین، بهبودی انگیزه‌ها و اعمال در زندگانی فردی و اجتماعی است. روش وصول به این هدف در مرحله اول تأمین مقدمات ذیل است: الف - استقصای اعمال در قرآن، ب - توضیح روابط ثابت بین اعمال و پی آمد آنها، و در مرحله دوم برای عرضه بهینه مقدمه دوم به عنوان هسته بنیادین بحث بر استفاده از پی آمدهای فردی و اجتماعی اعمال و نیز سازماندهی آیات بدین صورت تکیه شده است: الف - آیاتی که صریح و روشن به ذکر عمل و پی آمد آن پرداخته‌اند، ب - آیاتی که به صورت استقرایی و موضوعی بیانگر این رابطه می‌باشند.

خلاصه ماشینی:

"روش وصول به این هدف در مرحله اول تأمین مقدمات ذیل است: الف - استقصای اعمال در قرآن، ب - توضیح روابط ثابت بین اعمال و پی آمد آنها، و در مرحله دوم برای عرضه بهینه مقدمه دوم به عنوان هسته بنیادین بحث بر استفاده از پی آمدهای فردی و اجتماعی اعمال و نیز سازماندهی آیات بدین صورت تکیه شده است: الف - آیاتی که صریح و روشن به ذکر عمل و پی آمد آن پرداخته‌اند، ب - آیاتی که به صورت استقرایی و موضوعی بیانگر این رابطه می‌باشند. به عبارت دیگر، در همین بخش است که ذهن با اتکاء به آیات قرآنی و با مطالعه و تفحص در جزئیات اعمال فردی و اجتماعی موجود در آن و پی‌آمد آنها، قانونی کلی را استنباط می‌کند و با استنطاق از قرآن به مدد کاوش در آیات به رابطه ثابت بین اعمال و پی آمد آنها دست یافته، این قانون را با استدلال استقرایی مبرهن می‌سازد. اطمینان قلبی به موارد دیگری از قبیل زندگانی دنیا (یونس/7) و خیر دنیوی (حج /11) نسبت داده شده، اما از آن جا که جار و مجرور بر عامل مقدم شده (فیض، 1/874) حصول اطمینان قلبی تنها به ذکر خدا منحصر گشته است؛ از این رو اطمینانهای حاصل از موارد دیگر کاذب بوده، تنها ساخته ذهن و تصور فرد است و درست به همین دلیل نیز از جانب خداوند فقط همین یک مورد تأیید شده، موارد دیگر در زمره خسران مبین قرار گرفته (حج /11) و عاقبت آن آتش جهنم عنوان شده است (یونس /7)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.