Skip to main content
فهرست مقالات

بازتاب کارهای ناشایست در تأیید قانون عمل و عکس العمل

نویسنده:

علمی-پژوهشی (17 صفحه - از 111 تا 127)

کلیدواژه ها : قرآن ،عمل ،قانون ،اجتماع ،فرد ،بازتاب ،شایسته ،ناشایست

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،ناشایست ،قانون ،اعمال ناشایست در دسته ،کارهای ناشایست در تأیید قانون ،عمل ،آمد اعمال ،تأیید قانون عمل و عکس‌العمل ،دسته اول آیات ،انبیاء ،قم ،فیض ،عمل و عکس‌العمل ،اجتماعی ،آیات قرآن ،ایمان ،بررسی پی‌آمد اعمال در دسته ،برتری ،آمده‌ای فردی ،قوانین الهی برتری ایمان ،اجتماعی اعمال ناشایست ،بررسی پی‌آمد اعمال ناشایست ،دسته دوم آیات ،نجات ،اعمال شایسته و ناشایست ،زندگی ،کار ،ابراهیم ( ع ) ،زندگی ابراهیم ( ع ) ،رابطه ثابت میان اعمال

فرضیه عمل و عکس العمل که بیانگر رابطه ثابت میان اعمال و پی آمد آنها در زندگی است، برای تبدیل شدن به قانونی قرآنی، از یک طرف مستلزم استقصای کلیه اعمال شایسته و ناشایست و پی آمدهای فردی و اجتماعی است و از طرف دیگر محتاج توضیح روابط ثابت میان آنهاست؛ ضمن اینکه کاربرد آن، آیات قرآن را به دو دسته «مستقیم» یعنی آیاتی که به صورت صریح و روشن بر آن دلالت دارند و «غیر مستقیم» یعنی آیاتی که به صورت موضوعی آن را تأیید می‌کنند، سازمان می‌بخشد. در این مقاله بازتاب برخی از اعمال ناشایست در دسته اول آیات و نیز بازتاب این اعمال در دسته دوم آیات بررسی شده است.

خلاصه ماشینی:

"چکیده: فرضیه عمل و عکس العمل که بیانگر رابطه ثابت میان اعمال و پی آمد آنها در زندگی است، برای تبدیل شدن به قانونی قرآنی، از یک طرف مستلزم استقصای کلیه اعمال شایسته و ناشایست و پی آمدهای فردی و اجتماعی است و از طرف دیگر محتاج توضیح روابط ثابت میان آنهاست؛ ضمن اینکه کاربرد آن، آیات قرآن را به دو دسته «مستقیم» یعنی آیاتی که به صورت صریح و روشن بر آن دلالت دارند و «غیر مستقیم» یعنی آیاتی که به صورت موضوعی آن را تأیید می‌کنند، سازمان می‌بخشد. ب ـ ادعای پرداخت صدقه و انفاق در صورت برخورداری از فضل الهی چه بسیار مدعیانی که می‌گفتند: «اگر خداوند ما را از فضلش بهره‌مند کند، ما نیز صدقه داده، چون صالحان عمل می‌کنیم» (توبه/ 75-76)؛ اما صد افسوس که نهایت کار آنها به بخل و پیمان شکنی منجر شد؛ چنان که سرانجام مدعیان انفاق در راه خدا نیز به همین نتیجه منتهی شدند (محمد/38؛ برای اطلاع بیشتر نک: استرآبادی، 571؛ ابن ابی الحدید، 11/60). چنان که در جریان نجات یونس خداوند ابتدا مصداق را عرضه کرده، می‌فرماید: «ما یونس را از ناراحتی نجات دادیم»(انبیاء/ 88) سپس قانون کلی را بیان کرده، می‌فرماید: «و این چنین تمامی مؤمنان را نجات می‌بخشیم» (برای اطلاع بیشتر نک: عاملی، 6/231؛ مکارم، 14/112؛ طیب، 9/307؛ قمی مشهدی، 9/103؛ گنابادی، 3/78؛ شیرازی، 17/114؛ فضل الله‌، 16/85؛ کلینی، 8/337؛ طوسی، 6/129؛ حرعاملی، 15/36؛ راوندی، 1/44). زیرا قرآن پس از ذکر جریان یونس(ع) به عنوان مصداق به قانون کلی نیز اشاره کرده، می‌فرماید: «و ما تمامی مؤمنان را این گونه نجات می‌بخشیم»(انبیاء/ 87، برای اطلاع بیشتر نک: طباطبایی، 10/3، 17/170، 19/387، 20/48؛ با برداشتی دیگر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.