Skip to main content
فهرست مقالات

تفاسیر شناخته شده بر آیات قرآن کریم

(4 صفحه - از 42 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : قرآن کریم ،آیات قرآن کریم ،آیات قرآن ،فی ظلال القرآن ،کریم ،مؤلف ،سید قطب ،فرات ،فی ظلال ،تفسیر قرآن ،روایات تفسیری ،تفسیر فرات ،فی ظلال قرآن ،ظلال ،قم ،تفسیر آیات ،ظلال القرآن ،سید محمد ،مؤلف در مقدمه ،ظلال قرآن ،فرات کوفی ،زبان عربی ،ترجمه آیات ،شیخ محمد ،مباحث تفسیری ،نمایش هنری در قرآن ،منتشر ،اقوال صحابه و تابعان

خلاصه ماشینی:

"مباحث کلامی و اعتقادی در این تفسیر بر اساس اعتقادات اهل سنت (اشعری) آمده است و در باب روایت اسرائیلیات در صورتی که روایتی اسرائیلی را در تفسیر خود از قول دیگر مفسران آورده باشد خطر چنین روایاتی را گوشزد کرده است. نیز عبدالمنعم جمال، محمد مسعود انصاری [ تفسیر] فی ظلال القرآن، این تفسیر در میان تفاسیر قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی، حرکتی و تربیتی است که مؤلف آن به مفسری مجدد با سیاق تفسیری نوین شهرت دارد. جزء نخست تنقیح شده فی ظلال القرآن در آغاز سال 1960 م توسط داراحیاء الکتب العربیه منتشر شد و بدین ترتیب «نمایش هنری در قرآن» که بیانگر زیبایی و هنر در قرآن کریم بود، قرین دیگری یافت که از گنجینه‌های تربیتی و حرکتی قرآن کریم پرده برمی‌داشت و سید قطب بدین اعتبار مفسری مجدد گشت که دارای سبک نوینی در تفسیر قرآن تحت عنوان «سبک تفسیر حرکتی» است. روش مفسر بدین گونه است که که ابتدا آیه شریفه را آورده است سپس به گونه روان و شیرین و با سبکی زیبا و نیکو وبا در نظر گرفتن جوانب بلاغت و ادب به ترجمه آیه پرداخته است و کوشش فراوانی کرده است که ترجمه آیات کمال مطابقت را با متن عربی قرآن کریم داشته باشد. چون باطن قرآن مجید را بایستی از ائمه معصومین (ع) اخذ کرد و در کنار ذکر احادیث و روایات به نقل اقوال صحابه و تابعان چون ابن عباس مجاهد و قتاده پرداخته است و از تفاسیر کهن همچون تفسیر امام حسن عسکری، تفسیر فرات کوفی، تفسیر علی بن ابراهیم قمی، تفسیر شیخ طوسی، تفسیر عیاشی و تفسیر شیخ طبرسی نیز بهره برده است."

صفحه:
از 42 تا 45