خلاصه ماشینی:
"موءلف عمدتا با تکیه بر دو کتاب سید قطب، «التصویر الفنی فیالقرآن» (1945) و «مشاهد القیامه فی القرآن» (1947) به بررسی عنوان مورد بحث دست یازیده است تا زبان تصویری قرآن از نظر سید قطب را برای خواننده روشن و بازگو نماید.
معالوصف تفسیری بر کل قرآن در 30 جلد نوشت که در آن بارها به دو کتاب مذکور تکیه میکند و حتی میتوان گفت که آنچه در آن دو کتاب قبلا نوشته بود در اینجا - بیآنکه فروکش کرده باشد - دنبال کرده است؛ و این در واقع از بیقراری و روح ناآرام سید قطب در تجلیل ادبی از قرآن حکایت دارد.
چیزی که در نظریه ادبی سید قطب بسیار برجسته است مسأله وحدت سوره قرآن است؛ دلیل این امر را هم باید در وضع ادبیات عرب زمان او جست، هم در رویکرد انتقادی برخی از اسلامشناسان و عربیدانان غربی - از توماس کارلیل گرفته تا نیکلسون و مونتگمری وات - وهم در نبوغ خارقالعادهی وی برای تجلیل از کیفیت ادبی قرآن."