Skip to main content
فهرست مقالات

تجوید در ترازوی نقد

نویسنده:

(7 صفحه - از 10 تا 16)

خلاصه ماشینی:

"اگر ابن مسعود به مسلمانان توصیه می‌کند قرآن را با تجوید بخوانند، مراد وی سفارش به این نکته است که ایشان نیز چون خود او قرآن را شمرده و آرام بخوانند و کلمات آن را روشن و نیکو ادا کنند و از مزایای تلاوت ترتیلی کلام خدا بهره‌مند شده و ایشان نیز تروتازگی وحی الهی را دریابند، بنابراین مقصود او تأکید بر یادگیری مخارج و صفات حروف نبوده است زیرا در مکتب رسول اکرم (ص) قرآن را با تجوید و با لهجه و تلفظ غیرعربی نیز می‌توان خواند37 و برای ادای نیکوی کلمات، ضرورت ندارد که آنها را با لهجه عربی تلفظ نمود38، چرا که ترتیل خواندن قرآن، ـ که خود عاملی برای دریافت تروتازه قرآن است ـ اسیر تلفظ عربی آنها نیست39. برای تصحیح این برداشت نادرست باید بگوییم، اگر رعایت مخارج حروف، داخل در معنای ترتیل باشد مسلما یادگیری و رعایت مخارج حروف بسیار مورد تشویق و توصیه پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) قرار می‌گرفت و ایشان در راستای ترویج اصیل‌ترین نحوه تلاوت قرآن (ترتیل)، تلاوت‌های غیر عربی را ناقص تلقی می‌کردند و مسلمانان غیر عرب را به خواندن عربی قرآن، ترغیب و تشویق می‌کردند چرا که ایشان می‌خواستند گونه‌ای از خواندن قرآن رواج یابد که فرد با مراعات اصول و مبانی آن، تر و تازگی کلام خدا را درک کند!"

صفحه:
از 10 تا 16