Skip to main content
فهرست مقالات

پیشنهادی در ادوار تحولات فقه امامیه

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه) (32 صفحه - از 125 تا 156)

کلیدواژه ها : اجتهاد ،فقه ،حکومت ،اصولی ،تشریع ،اخباری‌گری ،تاریخ فقه وفقها ،ادوار فقه ،ادلة استنباط

کلید واژه های ماشینی : فقه ،امام ،ادوار فقه امامیه ،اجتهاد ،ادوار تحولات فقه امامیه ،شیعه ،حدیث ،ابن ادریس ،طبقه‌بندی‌های ادوار فقه امامیه ،شیخ طوسی ،تقسیم‌بندی ادوار فقه امامیه ،طبقه‌بندی ادوار فقه امامیه ،فقه شیعه ،دورة ،کتاب ،اصول ،احکام ،تألیف ،نشاط ،ظهور ،حیات ،فقیهان ادوار فقه امامیه ،اخباری ،میان اصحاب امامان شیعه اجتهاد ،تفسیر ،علم ،حیات شیخ طوسی ،حدیثی شیعه امامیه تألیف ،ادوار تدوین فقه امامیه ،عصر تجدید حیات فقهی

نگارنده در این نوشتار پس از بیان مهم‌ترین طبقه‌بندی‌های ادوار فقه امامیه و نقد آنها، طبقه‌بندی جدیدی را در این باره پیشنهاد می‌دهد که به نظر وی تأکید اصلی در آن بر روی تحولات نو پیدای فقهی در هر دوره است و همه دوره‌ها را با جامعیت کامل در بر می‌گیرد. همچینن در راستای تبیین تطورات و تحولات این دوره‌ها، ویژگی‌ها و امتیازات هر دوره به تفصیل ذکر شده است.

خلاصه ماشینی:

"درآمد مشخصة اصلی جریان فقه در شیعه از زمان رحلت رسول‌ خدا (ص) تا زمان حاضر تطور و ارتقای آن در دوره‌های مختلف بوده است؛ اما جریان فقهی اهل سنت تا میانه‌های قرن هفتم (به ویژه تا اوایل قرن چهارم) در سیر پیشرفت خود فعال و با نشاط بود، تا آنکه درنتیجة مسدود شدن باب اجتهاد، جمود و رکود و فکر تقلیدی بر آن چیره گشت و اندیشه‌های عالمان از درک علل و مقاصد شرعی در فقه احکام به سوی حفظ و تقلید خشک منصرف شد و فقیهان تنها ملزم به تبعیت از یکی از مذاهب اربعه شدند، اگر چه حق را بر خلاف آن بیابند. 6 ـ دورة ششم: عصر از میان رفتن روحیة اخباری‌گری و بالا رفتن نشاط فقهی در آن زمانی که نشاط و کوشش اخباری‌گری به اوج خود رسید، به رغم تلاش گروهی از محققان و اصولیان ـ همچون سلطان العلماء، فاضل تونی و محقق شیروانی ـ در جهت محدود کردن آن تلاش این گروه چندان مفید و مؤثر واقع نشد؛ تا آنکه محقق بهبهانی (1118 ـ 1206) برای مقابله با اندیشه اخباری‌گری از نجف اشرف به کربلا منتقل شد؛ شهری که در آن روز جایگاه اخباریان به زعامت فقیه شیخ یوسف بحرانی صاحب حدائق بود. 7 ـ دورة هفتم: عصر ابداع فقهی و جامعیت مسائل آن حرکت علمی که پیشوای فکر و تحقیق، محقق بهبهانی در دورة قبل رهبری نمود، دو ثمرة مهم بجای گذارد: نخست از بین بردن یا محدود کردن جریان فکری اخباری و دوم تربیت شاگردان بزرگی که هر کدام میراث علمی گرانقدری را در فقه و اصول به جای گذاردند و ادله و حجج اخباریان را در آثار خود رد کرده‌اند که در صدر و پیشاپیش آنان شیخ مرتضی بن محمدامین انصاری (1214 ـ 1281 ق) است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.