Skip to main content
فهرست مقالات

انسان آرمانی از منظر مکاتب خاور دور

نویسنده: ؛

بهار 1382 - شماره 59 علمی-پژوهشی (حوزه علمیه) (34 صفحه - از 91 تا 124)

کلیدواژه ها : دائوییزم ،کنفوسیانیزم ،شینتوییزم ،لائوزه

کلید واژه های ماشینی : انسان آرمانی ،دائو ،زه ،کنفوسیانیزم ،آرمانی ،دائوییزم ،جوانگ زه ،کنفوسیوس ،انسان آرمانی دائوییزم ،دیدگاه جوانگ زه ،دیدگاه سون زه ،لائوزه ،سون زه ،مکتب کنفوسیانیزم ،منسیوس ،مکتب دائو ،انسان آرمانی کنفوسیانیزم ،مکتب دائوییزم ،دیدگاه منسیوس ،جوانگ زه می‌گوید ،نظریه‌پرداز مکتب دائوییزم ،بنیان‌گذار مکتب کنفوسیانیزم ،دیدگاه لائوزه ،مروج آرمان‌گرای مکتب کنفوسیانیزم ،مروج واقع‌گرای مکتب کنفوسیانیزم ،دیدگاههای دائوییزم و کنفوسیانیزم ،سون ،دیدگاه کنفوسیوس ،باب انسان آرمانی ،دائوییزم و کنفوسیانیزم

در این نوشتار اوصاف و خصال انسان آرمانی از منظر سه مکتب مهم خاور دور یعنی دائوییزم، کنفوسیانیزم و شینتوییزم (که دو مکتب اول چینی‌اند و مکتب آخر ژاپنی است) تحت عناوین زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد: 1 ـ انسان آرمانی دائوییزم را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد: ـ از دیدگاه لائوزه، به عنوان بنیان‌گذار و مهمترین نظریه‌پرداز مکتب دائوییزم. ـ از دیدگاه جوانگ زه، به عنوان مهمترین مروج تفکر دائویی. 2 ـ انسان آزمانی کنفوسیانیزم را می‌توان از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داد: ـ از دیدگاه کنفوسیوس، بنیان‌گذار مکتب کنفوسیانیزم. ـ از دیدگاه منسیوس، مروج آرمان‌گرای مکتب کنفوسیانیزم. ـ از دیدگاه سون زه، مروج واقع‌گرای مکتب کنفوسیانیزم. 3 ـ انسان آرمانی شینتوییزم سپس در حد مجال به تطبیق و مقایسه دیدگاههای آنها در باب انسان آرمانی پرداخته می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.