Skip to main content
فهرست مقالات

انسان آرمانی از منظر مکاتب خاور دور

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (34 صفحه - از 91 تا 124)

کلیدواژه ها :

دائوییزم ،کنفوسیانیزم ،شینتوییزم ،لائوزه

کلید واژه های ماشینی : انسان، دائو، کنفوسیانیزم، آرمانی، زه، مکتب، دائوییزم، کنفوسیوس، چین، ژن

در این نوشتار اوصاف و خصال انسان آرمانی از منظر سه مکتب مهم خاور دور یعنی دائوییزم، کنفوسیانیزم و شینتوییزم (که دو مکتب اول چینی‌اند و مکتب آخر ژاپنی است) تحت عناوین زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد: 1 ـ انسان آرمانی دائوییزم را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد: ـ از دیدگاه لائوزه، به عنوان بنیان‌گذار و مهمترین نظریه‌پرداز مکتب دائوییزم. ـ از دیدگاه جوانگ زه، به عنوان مهمترین مروج تفکر دائویی. 2 ـ انسان آزمانی کنفوسیانیزم را می‌توان از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داد: ـ از دیدگاه کنفوسیوس، بنیان‌گذار مکتب کنفوسیانیزم. ـ از دیدگاه منسیوس، مروج آرمان‌گرای مکتب کنفوسیانیزم. ـ از دیدگاه سون زه، مروج واقع‌گرای مکتب کنفوسیانیزم. 3 ـ انسان آرمانی شینتوییزم سپس در حد مجال به تطبیق و مقایسه دیدگاههای آنها در باب انسان آرمانی پرداخته می‌شود.

خلاصه ماشینی: "کنفوسیوس مکتب خود را که مبتنی بر آداب و اخلاق پیشینیان است با سامانمندی ویژه‌ای ارائه داد که فرد بتواند به تناسب هماهنگی خود با این نظام سامانمند به انسان آرمانی تعریف شده نزدیک شود و انسان آرمانی که «جون زه» (Jun Zi) یا «انسان برتر» نامیده می‌شود، کسی است که خود را کاملا با این نظام اخلاقی و تربیتی تطبیق داده باشد. هماهنگی حیات باطن حیات ظاهر ژن لی جونگ شو (مثبت) (منفی) نمودار نظام اخلاقی و تربیتی کنفوسیوس کنفوسیوس معتقد بود که نابسامانیهای اجتماعی جامعه به این دلیل است که آداب و سنن چین باستان که موجب گرمی روابط انسانها می‌شد به دست فراموشی سپرده شده است و برای به سامان شدن جامعه چاره‌ای جز بازگشت به آداب و سنن پیشینیان و پاسداشت آن آداب و سنن نیست؛ چون پیشینیان به اعتدال و ادب رفتار می‌کردند و علاقه‌مند به سعادت همگان بودند. چون انسان با عمل به «جونگ و شو» خودخواهی خود را کم و کمتر می‌کند تا جایی که دیگر تمایزی بین خود و دیگران حس نمی‌کند، و فراتر از این در می‌یابد که تمایزی بین او و جهان هستی وجود ندارد و او با کائنات هستی یکی شده است و همه چیز در باطن خو اوست (یو ـ لان فانگ، 104). به نظر می‌رسد که دلیل این امر تاریخ پر از جنگ و ستیز قوم ژاپنی در جزیرة دور افتادة آن روزگاران باشد که آنان را به یکی از متعصب‌ترین و ستیزه‌جوترین اقوام جهان تبدیل کرده است و لذا انسان آرمانی آنها نیز رنگ و بوی سیاسی و نظامی داشته و انسان آرمانی شجاع‌ترین جنگجویان از سامورایان است که به موقع دست از جان می‌شوید و هاراکیری می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.