چکیده:
از حدود سه دهه پیش، گروهی از محققان اهل سنت به علت تشخیص وجود عنصرهایی مانند: ربا، غرر، قمار و اکل مال به باطل در بیمه رایج، صنعت بیمه اسلامی (تکافل) را در مطرح کردند که به تدریج از رشد و رونق قابلتوجهی برخوردار شد. آنها این ایرادها را درباره بیمه عمر رایج با تاکید بیشتری وارد کرده و بیمه عمر اسلامی (تکافل خانواده) بهصورت جایگزینی عاری از آن ایرادها با سازوکارهای متفاوت پیشنهاد شد. محصولهای تکافل خانواده توانایی رقابت موفق با محصولهای بیمه عمر را دارند. مزیتهای تکافل خانواده مانند: شفافیت فعالیتها، محدودیت در سودجویی، وابستگی منافع مشتری و متصدی، سرمایهگذاری در راههای اخلاقی و ... باعث شده است که تکافل خانواده، گزینه و پیشنهاد جذابی، برای مسلمانان و غیر مسلمانان شمرده شود.
این مقاله به دنبال بررسی این مسئله است که آیا ارایه محصولهای تکافل خانواده در کنار محصولهای بیمه عمر میتواند به افزایش نرخ نفوذ بیمه عمر در کشور کمک کند؟برای پاسخ به این پرسش از روش تحقیق اکتشافی ـ کاربردی استفاده شده است و نتیجهگیری میشود که محصولهای تکافل خانواده میتواند بهصورت ابزاری کارامد برای مدیریت ثروت خانوادهها مکمل محصولهای بیمه عمر بوده و با ارایه محصولهای تکافل خانواده میتوان برای افزایش رشد نرخ نفوذ بیمه عمر در کشور برنامهریزی کرد.
Three decades ago، the system of Islamic Insurance-‘Takaful’ was propounded in Muslim societies and gradually made a remarkable progress، both among Muslims and others. The proposal was made because some Islamic scholars (mostly Sunnis) found the elements of “interest (Reba)”،”uncertainty (Gharar)”،”gambling (Mayser)” and “wrongful consumption of others wealth” in Conventional insurance. In case of the conventional life insurance، they pointed towards these flaws، with greater emphases، and، the Islamic Life Insurance (Family Takaful)، free of the weaknesses and with a new structure، was proposed as a substitute. The products of Family Takaful have high ability to compete successfully with the products of Life Insurance. Due to its merits، for example، transparency of activities، limitations on profiteering، association of the policy-holder’s and the operator’s profits، and ethical guidelines of investment etc.; the Family Takaful has transformed into an attractive option for Muslims and Non Muslims [alike].
This paper focuses on the answer to the issue that: Whether offering the Family Takaful products alongside the Life Insurance ones، will help increase the popularity of life insurance in our country or، not? To answer this query a practical and exploratory approach was used in this research and، it is concluded that: The Family Takaful products in the form of a useful tool of managing family wealth can supplement the products of Life Insurance. And by offering the Family Takaful products the increase in the popularity rates of life insurance in the country can be planned.