چکیده:
کتاب تاریخ قرآن رامیار، اولین کتاب فارسی در موضوع خود است، این کتاب از منابع و
مآخذ فراوان و نثری استوار و متین برخوردار است. اقوال دهها مستشرق و محقق را نقد
و بررسی کرده و با تأنی و دقت و رعایت اصول پژوهش، به تتبع و تحقیق در موضوع
تاریخ قرآن کریم پرداخته است. این مقاله امتیازات کتاب مزبور را در میان آثار مشابه
نشان داده است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده کتاب تاریخ قرآن رامیار، اولین کتاب فارسی در موضوع خود است، این کتاب از منابع و مآخذ فراوان و نثری استوار و متین برخوردار است.
برخی امتیازات کتاب تاریخ قرآن رامیار به قرار زیر است: 1 ـ فضل تقدم 2 ـ نثر استوار، 3 ـ منابع فراوان، 4 ـ نقد و بررسی اقوال مستشرقان، 5 ـ تتبع و تحقیق شایسته، 6 ـ رعایت اصول تحقیق، 7 ـ تأنی و دقت کافی 1 ـ فضل تقدم کتاب رامیار، اولین کتابی است که با این عنوان و به زبان فارسی به نگارش درآمده و در این باب فضل ابتکار و ابداع و تقدم با اوست که گفتهاند: الفضل للمتقدم.
گفتنی است که اروپاییان و مسیحیان از قرون گذشته به تحقیقات قرآنی علاقه نشان داده و برخی به انگیزههای پژوهشی و برخی دیگر با اغراض عیبجویی به تألیف کتابهایی در این باب پرداختهاند که اطلاع و نقد و بررسی آنها برای مؤلف کتاب تاریخ قرآن ضروری مینماید.
رامیار پژوهشهای غربیان همچون: گلدزیهر (Goldziher)، نیکلسون (Nicholson)، ماسینیون (Massignon)، لامنس (Lammens)، اسپرنگر (Sprenger)، بادلی (Bodley)، جفری (Jeffery)، درمنگام (Dermenghem)، مونتگمری وات (Montgomery Watt)، بوئر (Bauer)، کازانوا (Casanova)، شووان (Chauvin) و دهها تن دیگر از ایشان در موضوع قرآن و تاریخ آن را وارسی و نقد کرده است و از آن میان کارهای نولدکه (Noldeke)، شوالی (Schwally)، ویل (Weil)، بلاشر (Belachere)، گریم (Grimme) و فلوگل (Flugel) را از کارهای ارجدار بر میشمرد (رامیار، 657).
در پایان مبحث جمع قرآن مینویسد: «بدین ترتیب، میرسیم به پایان این سخن که بررسی کتاب و سنت روشنگر این مطلب است که پیامبر اکرم همچنان که در نوشتن وحی اهتمام داشت، در جمع و حفظ آن نیز کوشا بود» (رامیار، 291)."