Skip to main content
فهرست مقالات

آیا برهان نظم یک برهان تجربی است یا یک برهان عقلی

(6 صفحه - از 41 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : برهان ،برهان نظم ،نظم ،عقل ،برهان تجربی ،شناخت ،برهان عقلی ،تصادف ،خرد ،شناخت یک‌رشته امور غیر طبیعی ،یک‌رشته شناخت‌های طبیعی ،نشانه یک‌رشته شناخت‌های طبیعی ،نشانه‌های ،شناخت طبیعت آیت و نشانه ،طبیعت ،شناخت طبیعت وسیله شناخت یک‌رشته ،انسان ،جهان ،عقل و خرد ،مصنوعی ،برهان نظم شناخت ،میان نظم و دخالت عقل ،استدلال ،پیدایش ،مطالعه ماهیت نظم در جهان ،آیا برهان ،احتمال ،انتقال ،حکم ،علوم عقلی و غیر تجربی

خلاصه ماشینی:

"شما اگر مجموع آیاتی را که در آنها از طریق مشاهده آیات،ذی الایه ارائه و نشان‌ داده شده است ملاحظه فرمائید خواهید دید که هدف از تمام این آیات،شناخت یک‌ رشته معانی و مفاهیم از خلال یک رشته مشاهده‌ها و شناخت‌های حسی است به گونه‌ای‌ که انتقال از شناختی به شناخت دیگر اختصاص به شناخت ماوراء طبیعت ندارد،بلکه‌ انسان در شناخت‌های خود از یک رشته شناخت‌های طبیعی به سوی یک رشته شناختهای‌ طبیعی دیگر که در آن لحظه(از قلمرو حس او بیرون بوده)منتقل می‌شود و این انتقال‌ یکی از پایه‌های علوم عقلی و غیر تجربی بشر را تشکیل می‌دهد و انتقال در هر دو مورد یکسان می‌باشد از این جهت معنی ندارد که انتقالی را صحیح و انتقال دیگری را غیر صحیح بدانیم،هم اکنون ثابت می‌کنیم که شناخت‌های ما در این جهان از قبیل‌ شناختهای آیتی است،یعنی از قماش همان شناختی است که از آنها به روح فرشته و خدا پی می‌بریم اگر نمونه‌هائی از این معرفت و شناخت‌ها(از شناخت امور طبیعی به‌ یک رشته شناخت‌های طبیعی دیگر انتقال یابیم)در ادراکات ما وجود داشته باشد نباید در صحت و استواری آن گروه از شناخت‌ها(از شناخت امور طبیعی به شناخت امور غیر طبیعی منتقل شویم)واهمه داشته باشیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.