Skip to main content
فهرست مقالات

حوادث ناموزون در جهان منظم چه می کنند؟

(6 صفحه - از 61 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : حوادث ناموزون در جهان، شر، نظم، جهان، طوفان، داوری، ناخوشایند، انسان، قضاوت، دریا

خلاصه ماشینی:

"این جا است که انسان به ارزش گفتار قرآن درباره علم و دانش بشر پی می‌برد و آنجا که می‌فرماید: "و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا" (اسراء/85)از علم و آگاهی،بخش کمی‌ داده شده‌اید و نیز می‌فرماید: "یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا" (سوره روم آیه 7)فقط ظاهری از زندگی‌ جهان را می‌دانند(و باطن زندگی و حقایق‌ نهفته در آن برای شما،پنهان است) مغزهای بزرگ و غیر مغرور در جهان‌ پیوسته به نادانی انسان اعتراف می‌کنند و هشدار می‌دهند که مبادا عجولانه بر کرسی‌ قضاوت بنشیند،تا آنجا که‌"ویلیام کردکس‌ که از بزرگان علمای انگلستان و دارای کشفیاتی‌ در قسمت‌"اتم‌"است می‌گوید: "از میان تمام صفاتی که مرا در مطالعات روحی کمک کرد و طریق کشف بسیاری‌ از اسرار طبیعی را برای من آسان ساخت و شاید آن اکتشافات برای من غیر منتظره بود این است که من اعتقاد کامل به نادانی خود دارم‌"8 "اولیفر لودج‌"که مطالعات او در کشف تلگراف بی‌سیم موثر بود می‌گوید "آنچه ما می‌دانیم در مقابل آنچه لازم است‌ بدانیم هیچ است و اگر برخی این مطلب را بدون‌ عقیده می‌گویند من با کمال ایمان آن را می‌گویم‌9 "الکسیس کارل‌"دانشمند فرانسوی‌ می‌گوید:"انسان در واقع یک مجموعه سرا پا ابهام سات که نمی‌توان او را به سادگی درک‌ کرد و نواحی وسیعی از دنیای ما هنوز ناشناخته مانده است و بیشتر پرسشها که‌ محققان و مطالعه کنندگان زندگی انسان، مطرح می‌کنند بدون پاسخ مانده است‌"10 روزی که بشر،تمام گره‌ها را گشود، و در قلمرو عقل و اندیشه او،نقطهء ابهامی‌ باقی نماند،در آن روز می‌تواند،دربارهء رویدادهای به ظاهر ناموزون و ناخوشایند جهان،به قضاوت و داوری بنشیند و تا این‌ روز فرا نرسیده است منطق او باید مضمون‌ بیت عارف جهان شناس باشد که می‌گوید: بر حرف هیچ کس منه انگشت اعتراض‌ آن کلک صنع نیست که خط خطا کشد عارفان بزرگ که عمق هستی را از روند جنبشهای اسلامی و ملی در ایران‌ بذرهای بحران در مقاله پیش در زمینه علل سقوط رژیم بنی امیه‌ دو عامل زیر مورد بررسی قرار گرفت: 1-عدم مشروعیت رژیم بنی امیه‌ 2-بی اعتنائی بنی امیه به تعالیم اسلام‌ اینک عامل سوم‌ 3-فشار دستگاه خلافت "خلافت بنی امیه‌"در حقیقت یک امپراطور عربی استبدادی محض محسوب‌ میشد که نام حکومت اسلامی بر آن گذارده شده بود و نه تنها هیچ شباهتی با حکومت‌ الهی و خلافت معنوی اسلام نداشت حتی با خلافت شیخین نیز قابل مقایسه نبود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.