Skip to main content
فهرست مقالات

پرسشهایی پیرامون نفاق در عصر رسالت

(7 صفحه - از 45 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : نفاق ،منافق ،نفاق در عصر رسالت ،اسلام ،پرسشهائی ،قرآن ،منافقان عصر رسالت ،خدا ،قلب ،بیماری ،عقیده ،ایمان ،تظاهر ،حدیث ،دروغ ،انسان ،منافقان در عصر رسالت ،صفت ،سرگذشت منافقان در صدر اسلام ،مقصود ،قرآن قلوب انسانها ،آیات مربوط به منافقان ،سوره توبه آیه ،حزب نفاق ،آیات قرآن ،قلب بیمار ،قرآن به خطر منافق ،نفاق مربوط به عقیده ،تظاهر به اسلام ،کسانی

خلاصه ماشینی:

"ثالثا-کافر دارای چنین شهامت است که عقیده خود را مطرح کند،ولی منافق‌ به خاطر فقدان شهامت و شجاعت و به خاطر ترس و وحشتی که او را فرا می‌گیرد،نمی‌تواند عقیده قلبی خود را بیان کند،هر چند بر اثر فشار ذهن ناخودآگاه گاهی آنچه را که در ذهن خود دارد،بیرون ریخته و خدا و آیات الهی را به باد مسخره می‌گیرد چنانکه‌ قرآن می‌فرماید " قل ابا الله و آیاته و رسوله کنتم تستهزئون "(توبه/65). بگو آیا خدا و آیات و پیامبر او را مسخره می‌کردید؟ 3-آیا منافقان شناخته شده بودند؟ منافقان عصر رسالت مربوط به یک تیره یا دو تیره از یک قبیله و دو قبیله‌ نبودند،بلکه تمام شاخه‌های قبیله‌های اوس و خزرج منافق داشته همچنانکه در میان‌ قبائل سه گانه یهود(بنی قین قاع،بنی النضیر،و بنی قریظه)منافق وجود داشته و به اسلام تظاهر می‌کردند و دو قسمت مهم منافق را،اعراب حاشیه مدینه تشکیل‌ می‌دادند و همگی را عامل واحدی به هم پیوند می‌داد و آن‌"تجمع‌"بر ضد پیامبر بود ولی به خاطر فقدان یک ایدئولوژی حرکت آفرین فاقد یک انسجام بودند از این جهت‌ قرآن می‌فرماید " تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتی ذلک بانهم قوم لا یعلمون "(حشر/14)آنان‌ متحد می‌اندیشند در حالی که دلهای آنان پراکنده است زیرا آنان افراد نادانی‌ هستند. و به دیگر سخن،گاهی نفاق مربوط به عقیده است و گاهی مربوط به عمل، دارندگان این صفات سه گانه هر چند از نظر عقیده نفاق ندارند ولی از نظر عمل نفاق‌ دارند و به یک اعتبار دو چهره هستند،زیرا ادعاء ایمان و ترس از خدا کجا،و دروغ‌گوئی، و خیانت به مسلمان کجا؟ 5-دلهای سالم و مرده و بیمار قرآن قلوب انسانها را که مظهر حیات مادی و معنوی او است به سه نوع تقسیم‌ نموده و آن را"سلیم‌"،"میت‌"و"بیمار"توصیف می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.