Skip to main content
فهرست مقالات

پدیده ای به نام قرآن: تحدی به لفظ، اسلوب و نحوه بیان

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 60 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، اعجاز قرآن، اسلوب، نبوت، وحی، عرب، خدا، پیامبر، کلام، برهان

خلاصه ماشینی:

"پس اگر شما را(در این تحدی)اجابت‌ نکردند،پس بدانید که(قرآن)بوسیلهء علم خداوند نازل گردیده و اینکه نیست خدائی‌ جز او،پس آیا شما تسلیم شوندگانید؟" و مراد از آیه‌ی قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن‌ لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا"2" بگو اگر انس و جن جمع شوند تا اینکه‌ همانند این قرآن را بیاورند،(نخواهند توانست)مانندش را بیاورند،و اگر چه برخی از آنان بعضی دیگر را پشتیبان باشند(پشت به پشت یکدیگر دهند)" همان‌"تحدی‌"به لفظ و نظم و نحوهء بیان قرآن است و نه چیزی خارج از آنها*2 پس این آیه به‌"تحدی‌"نسبت به اخبار غیبی مربوط به کائینات(خبرهای‌ پنهانی در ارتباط با کون و سازمان آفرینش)و نسبت به خبرهای غیبی(بشری)که تصدیق‌ آنها پس از گذشت روزگاری بعد از نزول قرآن،تحقق می‌یابد و علومی که اعراب مورد خطاب قرآن،آنها را درک نمی‌کردند نیز چیزی از معانی و مفاهیمی که ارتباط و اتصالی به‌ "نظم و بیان قرآن‌"ندارد،مربوط نمی‌باشد. 2-اثبات دلیل نبوت و تصدیق دلیل وحی و اینکه قرآن مثل تورات و انجیل و زبور و غیر آنها از کتب آسمانی،از جانب خداوند متعال فرو فرستاده شده،هیچکدام از اینها دلالت بر این ندارد که‌"قرآن معجزه‌"می‌باشد و گمان ندارم کسی بتواند ادعا کند که مثلا تورات و انجیل و زبور به مفهوم متداول و معنای معروفی که در شان‌"اعجاز قرآن‌" مطرح است،کتابهائیست که از"خصیصه‌ی اعجاز"برخوردار می‌باشند تنها بدین سبب‌ که آنها کتب آسمانی است و از نزد پروردگار جهان نازل گردیده است؟ و این،روشن و طبیعی است که عرب به مجرد گوش فرادادن به قرآن در صدد مطالبه‌ی عرفان و شناخت دلیل نبوت رسول الله باشد و بخواهد برهان صدق وحیی را که پیامبر آورده است،بفهمد نه به آنچه را از دلائل قرآنی که مورد بحث و جدال قرار، می‌گرفت،تا برهانی بر توحید و یگانگی خداوند و یا تصدیق نبوت رسول الله(ص)باشد، و نه معجزه‌ای همانند معجزات برادران پیامبر(ص)از انبیاء الهی،از آن قبیل معجزاتی‌ که بشر به مثل آنان به پیامبران پیشین گروید و ایمان آورد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.