Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر مسئولیت اجتماعی رسانه ها

نویسنده:

(4 صفحه - از 104 تا 107)

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌ها، تأثیر مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها، مطبوعات، تأثیر، الگو، جامعه، روزنامه‌ها، دولت، سیاسی، تأثیر رسانه‌ها

خلاصه ماشینی: "نقد و بررسی تأثیر مسئولیت‌ اجتماعی رسانه‌ها مسعود شهامی‌پور مدیر مسئول و سردبیر مجله گلستانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر هرمز مهرداد،مقدمه‌ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی،تهران:فاران،چاپ اول،1380،213 صفحه،رقعی،شمیز مؤلف در بررسی تحلیلی نظریه‌ها و مفاهیم ارتباط جمعی در فصلهای نه گانه کتاب به مرور نظریه‌هایی پرداخته که در باب‌ مطالعهء رسانه‌ها،انواع رسانه‌ها،تعاریف عناصر و نیز تأثیر رسانه‌ها بر جامعه ارائه شده است. تحقیقاتی که بر روی رسانه‌ها انجام گرفته است،نشان‌ می‌دهد که تمهیدات و فشارهای زیادی صورت می‌گیرد که‌ رسانه‌های همگانی فعالیتهای اساسی خود را با دیدگاهها و افکار عمومی و نیز منافع کلی تطبیق دهند و نظریات و ارزیابیهای‌ انتقادی خود را نسبت به دولت یا جامعه،به ویژه دربارهء مسائل‌ اخلاقی و رفتار اجتماعی در قالبهای مورد قبول همگان ارائه‌ دهند. این‌ نظریه بر این نکته تأکید دارد که رسانه‌های همگانی،در حالی‌ که امور اطلاع‌رسانی،تفریحی و آموزشی را به عهده دارند، مسئولیت انعکاس بی‌دخل و تصرف همهء رخدادها،کشمکشها و نظریات طرح شده در جامعه و گفت و گو دربارهء آنها را نیز به‌ عهده دارند. این الگو مچنین به بی‌توجهی سایر الگوها به‌ دیدگاههای اقلیتهای اجتماعی و منافع آنها انتقاد دارد و خود تأکید فراوانی بر بخشها،گروهها و طبقات اساسی جامعه می‌کند و ارزش بیشتری برای ارتباطهای افقی به جای ارتباط عمودی‌ قایل است. برخی صاحبنظران با استفاده از همین الگو،دیدگاه پیچیده‌تری را که در روش ترغیب‌ کاربرد دارد پیشنهاد می‌کنند که روند آن بدین شکل است: اثر بر رفتار نگاهداری پذیرش در کتوجه ارائه نظریهء مک لوهان-مک لوهان معتقد است تأثیرات فن‌آوری‌ در سطح نظریات و فرضیات اتفاق نمی‌افتد؛بلکه آنها نسبتهای‌ بین حواس پنجگانه یا الگوهای تصورات ذهنی ما را به طور مداوم و بدون هیچ گونه مقاومتی تغییر می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.