چکیده:
این مقاله ضمن مطالعه کیفیت حکمرانی در منطقه آسیای جنوب غربی،به بررسی تأثیر حکمرانی خوب بر رشد اقتصادی در این منطقه میپردازد و نشان میدهد که حکمرانی خوب از دو کانال میتواند در بهبود فضای کسب و کار و به تبع آن ارتقاء رشد اقتصادی مؤثر واقع شود.این دو کانال عبارتنداز:حد اقل کردن میزان اختلالات سیاستی و حد اکثر ساختن سطح پیادهسازی سیاستهای مطلوب،نتایج مطالعهء این فرضیه را تأیید میکند که بهبود شاخصهای حکمرانی خوب اثر مثبتی بر رشد اقتصادی در کشورهای منطقه دارد و دو سازوکار رقابت و پاسخگویی را به عنوان مکانیزمهای مؤثر در بهبود حکمرانی منطقه معرفی میکند.
خلاصه ماشینی:
"نمودار(1):مقایسه شاخصهای حکمرانی در منطقه آسیای جنوب غربی(سال 6002) (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:مؤسسه بانک جهانی و محاسبات محققین نمودار(2):مقایسه شاخص حق اظهارنظر و پاسخگویی در مناطق مختلف جهان (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:مؤسسه بانک جهانی و محاسبات محققین نمودار(3):مقایسه جنوب غرب و شرق آسیا از نظر شاخصهای حکمرانی خوب (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:مؤسسه بانک جهانی و محاسبات محققین سئوالی که در اینجا مطرح میشود این است که اصولا چه ارتباطی میان کیفیت حکمرانی و عملکرد اقتصادی در کشورهای منطقه وجود دارد؟و یا اینکه آیا مناطقی که از کیفیت بهتر حکمرانی بهرهمند هستند کارنامه اقتصادی بهتری ارائه دادهاند؟اگر به نمودارهای(4)و(5) توجه کنیم میبینیم کشورهای با درآمد سرانه بالاتر،مانند امارات متحده عربی، کویت،عمان و بحرین سطوح حکمرانی مطلوبتری برخوردارند.
نمودار(7):مکانیزمهای اثرگذار حکمرانی خوب بر رشد اقتصادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با بررسی برخی از متداولترین شاخصهای سرمایهگذاری خصوصی درمییابیم که دامنه فعالیت و میزان مشارکت بخش خصوصی در منطقه آسیای جنوب غرب در مقایسه با سایر مناطق خصوصا جنوب شرق آسیا بسیار محدود است.
بنابراین با توجه به سطح رفاه و رشد اقتصادی پایین در منطقه،پیشنهاد میگردد دولتمردان و سیاستگذاران این کشورها جهت ارتقاء رشد اقتصادی توجه بیشتری به ابعاد مقوله حکمرانی خوب به شرح ذیل داشته باشند: 1-پیشنهاد میشود دولتمردان کشورهای منطقه با استفاده از سازوکارهای رقابت و پاسخگویی از استقرار نهادهای مدنی و افزایش قدرت شهروندان برای به نقد کشیدن سیاستهای نابهجای دولت،استقبال و حمایت نموده و از این رهگذر به ارتقاء رشد اقتصادی کمک نمایند."