Skip to main content
فهرست مقالات

وضعیت کتابداری و اطلاع رسانی در ایران

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(14 صفحه - از 4 تا 17)

خلاصه ماشینی:

"چه باید کرد؟چند راهکار را می‌توان پیش‌بینی کرد:1)باید از مجوزی‌ که وزارت علوم اخیرا برای بازنگری برنامه‌ها داده به نحو مطلوب‌ استفاده کرد و در برنامه‌ها تجدیدنظر لازم را با توجه به دو محور «واقعیت بازار کار»و«برنامه‌های مشابه سایر جوامع»هرچه زودتر به‌ عمل آورد؛2)هیأت علمی گروه‌ها و مراکز را از میان افراد جوان و صاحب فکر و نوآوری تأمین کرد و شرایط مادی و معنوی جذب آنها را- حتی اگر در حال حاضر در ایران نباشد-فراهم ساخت؛3)اعضای‌ هیأت علمی موجود را،حتی اگر از طریق فراهم ساختن فرصت‌ مطالعاتی داخلی میسر است،واداشت به بازنگری یافته‌های خود بپردازد و خود را مجهز سازند؛4)گرفتن دانشجو از حالت متمرکز خارج شود و هر دانشگاه مجاز باشد ضوابط خاص خود را برای ورود افراد اعمال کند؛5)تجهیزات،آزمایشگاه‌ها،و امکانات لازم برای‌ تدریس و کارورزی گروه‌های آموزشی فراهم شود تا از فقر فعلی رهایی‌ یابند؛6)شرط گرفتن پایه برای اعضای هیأت علمی گذراندن‌ دوره‌های خاص بازآموزی باشد تا نسبت به نادانسته‌های موجود به‌ مقابله برنخیزند؛و سرانجام‌7)اجازه ندهند دانشگاه‌ها بیش از حد معقول دانشجو بپذیرند و سرریز فارغ‌التحصیلان سبب کاهش حرمت‌ رشته نشود. با توجه به‌ پیشینهء کشور ما در عرصه‌های نسخه‌شناسی،کتاب‌نگاری،و نیز آشنایی چند دهه‌ای ایران با شیوه‌های نوین کتابداری غرب،و خصوصا فارغ‌التحصیل شدن تعداد قابل توجهی نیروی انسانی متخصص در مقاطع مختلف دانشگاهی کشور و اشتغال آنان در کتابخانه‌ها و مراکز مختلف اطلاع‌رسانی،این اندیشه نضج گرفت که تدوین دایرة المعارفی‌ فارسی در ایران می‌تواند سبب شود که برخی عناصر که مورد غفلت‌ قرار گرفته‌اند و ممکن است رابطهء میان امروز و دیروزهای دور و نزدیک را قطع یا کمرنگ کند در جایی ثبت و ضبط شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.