Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد: کتب ضلال، دیدگاه های فقهی و حقوقی

(16 صفحه - از 44 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : کتب ضلال، فقهی، ممیزی، گمراهی، گرجی، حقوق، اسلامی، فقها، قصد، حفظ کتب ضلال

خلاصه ماشینی: "برای نمونه‌ صاحب جواهر-رحمه الله علیه-که فقاهشان بر همه مسلم‌ است،در مورد یکی از کتابهای فیض کاشانی به‌نام شهاب‌ ثاقب و رجوم‌الشیاطین که در باره نماز جمعه است، چون استدلالهایش به نظر صاحب الجواهر سست است،می‌فرماید:بعید نیست که‌ این کتاب از کتب ضلال باشد "یجب اتلافها"با این کتاب که کتاب‌ نوشته فیض کاشانی است!چون‌ موضوعیت دارد من عبارت جواهر را می‌خوانم،فرموده‌اند که:"خصوصا کتاب‌ کاشانی التی سماها بشهاب ثاقب و رجوم‌ الشاطین و لولا انه فیها آیه کتاب الله... در بعضی‌ از روایات که امام صادق(ع)در مورد کتابهای نجوم(علوم غریبه)به‌ شخصی که به آنها مراجعه می‌کرد،فرمودند"احرق کتبک‌"یعنی‌ کتابهایت را بسوزان،تصریح در سوزاندن کتابها در این روایت آمده است‌ و همان‌طور که جناب آقای گرجی فرمودند،مرحوم آیت الله خویی- (به تصویر صفحه مراجعه شود)قدس سره-فرموده‌اند که این از ضروریات دین است که گمراه کردن‌ دیگران،حرام ایت و در آن شک و شبهه‌ای نیست،محل بحث،حدود مسئله است؛یعنی کتابی که جزو کتاب ضلال باشد ولی موجب ضلالت‌ نمی‌شود؛حرام بودن گمراه کردن دیگران،جزو مسلمات است. هیچ کس نمی‌تواند!حال بحث این است که ما با این‌ دنیایی که طرف هستیم،آیا تئوری کتب ضلال،هر آن چه که باشد و هر مصلحتی را در پی داشته باشد و بحث صدور مجوز،ضروری باشد یا نباشد،می‌تواند مشکلی را حل کند؟آیا اصلا با رشد روز افزون‌ ارتباطات جدید که سانسور و ممیزی را ناممکن می‌کند،ما باید چگونه‌ برخورد کنیم؟خلاصه بگویم،آن اهدافی که در پی حرام کردن حفظ و انتشار کتب ضلال بوده،الان دست یافتنی نیست!آقای دکتر گرجی‌ فرمودند که بحث‌"حرمت حفظ کتب ضلال‌"دلیل مستقل شرعی‌ نداشته است و فقها برای مقابله با شیوع گمراهی در جامعه،پیشنهاد نابود کردن و از بین بردن کتابها را مطرح نمودند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.