Skip to main content
فهرست مقالات

زهد را از چه راه بدست آوریم

نویسنده:

(4 صفحه - از 41 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : زهد ،درجه ورع پائین‌ترین درجه یقین ،مال ،ورع ،الزهد ،زاهد ،یقین ،مرتبه زهد پائین‌ترین درجه ،بطوریکه پائین‌ترین مرتبه یقین ،یقین پائین‌ترین مرتبه رضا ،دنیا ،خدا ،اسلام ،امام ،رضا ،حالت ،لبنان ،روحی ،انسان ،مراتب زهد ،مال و ثروت ،حالت روحی زهد ،یقین پائین‌ترین درجهء رضا ،الزهد فی الدنیا ،حالت زهد ،خصلت ورع در مرتبه ،زهد در دنیا ،درجه حد یقین پائین‌ترین ،پاداش الهی ،مال و غیر مال

خلاصه ماشینی:

"علی(ع)در نهج‌البلاغه می‌فرماید:"الزهد بین کلمتین من القرآن قال الله‌ سبحانه لکیلا تاءسوا علی مافاتکم و لا تفرحوا بما آتیکم‌"-و من لم یاس علی الماضی‌ و لم یفرح بالآتی فقد اخذ الزهد بطرفیه‌" "معنی زهد بین دو کلمه از قرآن قرار دارد خداوند سبحان می‌فرماید:نباید بر آنچه از شما فوت شده و از دست دادید تأسف بخورید و نباید به آنچه دارید از مال و غیر آن فرحناک شوید،کسیکه بر گذشته تاسف نخورد و بر آینده شاد نشود حالت زهد را از دو جنبه بدست آورده است‌" منظور این نیست که از اعمال گذشته خویش انتقاد بکند و در مقام اصلاح خویش‌ و توبه برنیاید بلکه در مقابل اعمال و رفتار و فوت مال و مصیبتها و گرفتاریها از قبیل از دست دادن مال و فرزندان خود خوری ننماید،تمام فکر و هم و غم را متوجه آنها نکند و از برنامه و نقشه زندگی آینده خویش باز ماند و باز منظور فرخناک نشدن بآینده و آنچه‌ از مال و ثروت دارد این نیست که هیچ حالت فرحی در او نباشد بلکه منظور این است که‌ مستغرق در فرح نباشد بطوریکه از یاد خدا و مرگ و عذاب الهی و حساب و کتاب غفلت‌ داشته باشد مراتب زهد تذکر این نکته در اینجا لازم است که زهد یک معنای بسیطی که تنها یک مرتبه‌ (2)وافی ج 3/78 داشته باشد نیست بلکه زهد دارای مراتب و باصطلاح زهد"مقول بتشکیک‌"است،زهد پیامبران با اولیاء و مومنین واقعی و انسان‌های معمولی فرق دارد زیرا ورع‌ها و یقین‌ها و رضای هر انسانی با انسان دیگری تفاوت دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.