Skip to main content
فهرست مقالات

صنعت فرهنگ سازی روشنگری به مثابه فریب توده ای

مترجم:

نویسنده:

(50 صفحه - از 35 تا 84)

کلید واژه های ماشینی : صنعت فرهنگ‌سازی، صنعت فرهنگی، فیلم، سینما، هنر، رادیو، تولید، بدل، تبلیغات، جامعه

خلاصه ماشینی:

"هدف تلویزیون ارائه ترکیبی از رادیو و فیلم است، و محدود ماندن این رسانه صرفا از این امر ناشی می‌شود که طرفهای ذی‌نفع هنوز در جمع خود به توافق نرسیده‌اند، لیکن پیامدهای آن یقینا عظیم و مبشر این نوید خواهد بود که تا بدان‌حد موجب تشدید فقر و بی‌مایگی وجه زیباشناختی شود که در اندک زمانی یکسانی تمامی محصولات صنعت فرهنگ‌سازی می‌تواند حجاب نازک خویش را کنار زده و پیروزمندانه پا به صحنه گذارد، و روءیای واگنری Gesamtkunstwerk ــ یا امتزاج همه هنرها در یک اثر هنری ــ را به مسخره تحقق بخشد. تفریح و سرگرمی ناب با توجه به پیامدش، یعنی واگذاری نرم و روان خود به دست هر نوع تداعی معانی و مهملات شادی‌بخش، توسط سرگرمی موجود در بازار نیمه‌کاره قطع می‌شود: در عوض، سرگرمی ناب جای خود را به نوعی معنای جامع جعلی می‌بخشد که صنعت فرهنگ‌سازی بر الصاق آن به محصولات خود اصرار می‌ورزد، و با این حال از آن [ معنا [به منزله بهانه‌ای صرف برای به کار گرفتن هنرپیشه‌های معروف سوءاستفاده می‌کند. نحوه پذیرش و پایبندی فلان دختر به امر واجب قرار گذاشتن با دوست پسرش، لحن صدا در گفتگوی تلفنی یا در صمیمیترین و خصوصیترین موقعیتها، انتخاب کلمات در صحبت کردن، و کل آن حیات درونی طبقه‌بندی‌شده توسط روانشناسی اعماق که امروزه تا حدی بی‌ارزش شده است، جملگی گواه تلاش آدمی است تا خود را به دستگاهی دقیق و کارآ بدل کند، دستگاهی که (حتی به لحاظ عاطفی) شبیه مدلهایی است که از سوی صنعت فرهنگ‌سازی عرضه می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.