Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ تلویزیون

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 125 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : تبهکار ،بینندگان ،قهرمان زن ،مرد تبهکار ،زن تبهکار ،ایدئولوژیک ،رمزهای ایدئولوژی ،زن و مرد تبهکار ،زن و مرد قهرمان ،مرد و زن تبهکار ،رمزهای ایدئولوژیک ،طبقه اجتماعی ،برنامه‌های تلویزیون ،رمزهای اجتماعی ،قهرمان مرد ،زن و مرد ،زن قهرمان ،مرد و زن ،مرد و زن قهرمان ،مرد قهرمان ،رمزهای فنی ،بینندگان تلویزیون ،ایدئولوژی حاکم ،فیلمهای تلویزیون ،رمزهای اجتماعی و فنی ،قهرمانان و تبهکاران ،روش ایدئولوژیک ،مکان صحنه‌ها ،استفاده قرار می‌گیرند ،نشان می‌دهند

خلاصه ماشینی:

"لازم است این نظر را بعدا مورد بررسی قرار دهیم، اما بد نیست کار را با شرحی سنتی و نشانه‌شناسانه آغاز کنیم؛ از این‌که تلویزیون چگونه معناهایی را به وجود می‌آورد ــ یا می‌کوشد به وجود آورد ــ که در خدمت منافع [ جهان‌بینی ] غالب در جامعه است، و به چه روشهایی آن معانی را در میان مخاطبان خود از گروههای بسیار متفاوت اجتماعی اشاعه می‌دهد. اما رمزهای ایدئولوژیک نیز اهمیت دارند، زیرا این رمزها رابطه بین رمز فنی انتخاب بازیگران و رمز اجتماعی آن بازیگران را معنادار می‌کنند و همچنین استفاده تلویزیونی از دو رمز یادشده را به کاربرد وسیعتر آنها در فرهنگ به طور کلی مربوط می‌سازند. اما رمزهای طبقه اجتماعی، نژاد و اخلاق، وضوح کمتری دارند و تردیدبرانگیزترند؛ عملکرد ایدئولوژیک این رمزها این است که رابطه بین شخصیتهای غیرآمریکایی و از طبقات پایین جامعه را با شخصیتهای کمتر جذاب، نامقید به اخلاق و در نتیجه تبهکار را به صورت رابطه‌ای طبیعی جلوه دهند. جالب است که در رمز جنسیت، هیچ اختلاف طبقاتی بین زن یا مرد قهرمان با زن یا مرد تبهکار وجود ندارد؛ اقتصاد مردسالاری برای تمام طبقات مشابه است، لذا این‌که مرد زندگی زنش را تأمین کند امری جهانشمول و طبیعی به نظر می‌آید. تحقیق دیگری درباره این سریال توسط ترن‌بل (Turnbull) نشان داده است که دختران جوان طرفدار این برنامه، معانیی را در آن درمی‌یابند که برای به وجود آوردن حس هویت پاره‌فرهنگی و نیز برای حرمت نهادن بر نفس خودشان می‌شود مورد استفاده آنان قرار گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.